Gullkysten kan være en klimaspydspiss

23.07.2015
- Vi kan ikke isolere oss her på gullkysten og tenke at klimaendringene vil gå over av seg selv.  sier Hege Økland.
Vi har folkene, kompetansen og pengene og dermed de beste forutsetningene for å bli mye mer klimavennlige i hele verdikjeden.

Stordabuen Hege Økland er daglig leder for næringsklyngen NCE CleanTech, som arbeider for mer miljø- og klimavennlige løsninger. Økland kaller sørvestlandet en gullgruve av kompetanse, og mener at regionen kan lede an i møte med klimaendringene.

Økland utfordrer politikere og næringsliv til å tenke over hva Stord skal leve av i fremtiden. Hva blir livet etter Sverdrup?

- Vi må ikke bli for dogmatiske, verken i miljøbevegelsen eller i fossil industri. Jeg tror at det er viktig å ikke dømme industrien nord og ned, men heller bygge bro mellom fossil og fornybar energi på vei mot nullutslippssamfunnet. Det finnes mye kompetanse i olje- og gassindustrien som vi kan ta med videre, sier Økland til Sunnhordaland

Rykker opp i eliteserien

Økland vil ha handling.

- Bærekraft er et forslitt begrep som mange smykker seg med. En stor utfordring er at politikerne prioriterer kortsiktige interesser som kan sikre gjenvalg. Jeg er ikke ute etter å svartmale politikerne og vi har mange gode samarbeid, men politisk lederskap er svært viktig for å redusere utslippene. Vi trenger modige politikere, som tørr å ta de tilsynelatende upopulære avgjørelsene.

Økland ønsker strengere miljøkrav til industri og at staten skal bruke sin posisjon som vareeier mer aktivt, for eksempel ved å flytte varetransport til mer miljøvennlige flåter.

– Lavutslippssamfunnet blir ikke til over natten, men det kan gå langt raskere enn nå!

Les hele saken hos Sunnhordaland