Habbestad forlater Apply

03.10.2011
Etter to et halvt år er Per Bjørn Habbestad ute av sjefsstolen i Apply ASA, med hovedkontor i Stavanger. Per Hatlem blir ny adm.dir. i konsernet.

Habbestad har bygd et gigantselskap på kort tid, men avsluttet arbeidsforholdet for et par uker siden.
- Jeg ble utpekt til å bygge Apply-selskapene sammen til et konsern og utvikle selskapet til å kunne gå på børs.

Dette arbeidet er fullført, med unntak av selve børsnoteringen, som var fastsatt å skje i juni, men som ble forstyrret av uroen i finansmarkedet , sier Per Bjørn Habbestad.

Styreformann Christian Brinch sier Apply har gjennomgått en omfattende utvikling og nådd viktige, strategiske mål under Habbestads lederskap, deriblant rammeavtaler med Statoil og BP.

Apply solgte i fjor for over 2.7 milliarder kroner, og oljeserviceselskapet har totalt over 2000 ansatte. Virksomheten er delt i fem forretningsenheter:

■MMO & EPCI – som frontes av Apply Sørco
■Living Quarters & Assembly – som frontes av Apply Leirvik
■Systems & Products – som frontes av Apply Oil & Gas
■Solutions & Services – som frontes av Apply TB
■Subsea – som frontes av Apply Nemo

Apply har avdelinger både i Stavanger, Stord, Haugesund, Bergen, Emtunga (Sverige), Krokow (Polen) og Singapore.
Habbestad sier til hninfo.no at han nå vil dele sin tid mellom konsulentvirksomhet og styreverv. Han har valgt å bli medlem av styrestallen i Haugesundregionens Næringsforening, som nå teller over 60 regionale kvinner og menn.
Habbestad har bred nasjonal og internasjonal erfaring fra lederverv i oljeservicenæringen , bl.a. fra HMV/Aibel. Han er opprinnelig fra Bømlo, men bor nå i Sveio.