Hadde tålmodighet da omsetningen stupte

23.04.2020
-Det gjelder å ha litt is i magen
Geir Snare driver Pizzabakeren-butikkene på Frakkagjerd, Haugesund og Norheim. Da regjeringen innførte smitteverntiltak i midten av mars så tallene mørke ut.

-I starten ble jeg veldig bekymret. Omsetningen stupte fra torsdagen og over helgen første uken de stengte, sier han.

Ingen permitterte

Snare har allerede jobbet i 10 år fra hjemmekontor og beiser terrassen når Næringsforeningen snakker med han.

-Jeg flyttet jo på hjemmekontor for lenge siden, så jeg hadde allerede forberedt meg godt, sier han.

Snare forteller at de fleste ansatte i Pizzabakeren på Haugalandet er studenter som er avhengig av inntekten. Han var veldig bekymret for at han måtte permittere.

-Permitteringer var absolutt siste utvei. Jeg var veldig bekymret fordi vi har studenter i jobb som er avhengig av inntekten sin, sier han.

I dag er han er strålende fornøyd med at han ikke har måtte ty til permitteringer og omsetningen begynner å ta seg opp til vanlige nivåer. I tillegg går driften som normalt og alle medarbeidere som var i karantene er nå tilbake i jobb.

-Det gjelder å ha litt is i magen. Det må få gå seg litt til, sier Snare.

Selv om salg på bedriftsmarkedet henger litt etter er det nå tilnærmet likt salg på privatmarked som før koronakrisen.

-De faste bedriftskundene bestiller som vanlig, men de bestiller mindre fordi de har mindre folk i arbeid. Nå opplever jeg at folk på hjemmekontor heller bestiller pizza privat, sier han.

En ny hverdag

Etter utbruddet av koronaviruset har Pizzabakeren fulgt alle rådene og retningslinjene til FHI. Snare forteller at dette ikke var en stor overgang.

-Vi har hatt veldig strenge rutiner på rengjøring og hygiene. Nå har vi i tillegg begrensninger på antall kunder inn i butikkene. Alle flater blir vasket en gang i timen og sjåførene våre bruker hansker og desinfiserer bilen etter hver tur, sier han.

-Det er viktig for oss at alle skal føle seg trygge når de kommer inn i butikken eller får levert pizza hjem, fortsetter han.

Heier på næringslivet

Snare heier på næringslivet i regionen og er positivt innstilt for fremtiden.

-Salget på bedriftsmarkedet kommer nok til å ta seg opp. Det viktigste nå er at alle tar del i dugnaden slik at vi kan komme oss raskest gjennom denne krisen, sier han.

Nå blir Pizzabakeren også medlem i Næringsforeningen.

-Vi ser ringvirkninger av alt vi foretar oss i slike vanskelige perioder. Derfor har vi lyst å være med på å spre positive ringvirkninger gjennom å stå sammen med de som jobber for at Haugalandet skal ha et sterkt næringsliv – også etter koronakrisen.