Han er årets medienavn

27.02.2012
Ferds konsernsjef og eier Johan H. Andresen jr. er kåret til ”Årets Medienavn 2011” av magasinet Kampanje. Andresen kommer til Haugalandskonferansen fredag.
I
I en omtale av kåringen på Kampanjes nettsider fremheves Andresens bruk av Twitter, samt aktiv bruk av sosiale medier for å profilere Ferd-konsernet. ”I 2011 gjennomførte han et PR-skup med gulljakkene fra det Ferd-eide selskapet Swix under Ski-VM”, heter det videre i omtalen, som også kommenterer at den vanligvis mediesky industrilederen gjerne stiller opp for “sære eller små publikasjoner”, og at han er opptatt av å fronte sine merkevarer i forskjellige sosiale sammenhenger – for eksempel ved å stille i knallrød Swix-jakke på NHO-konferanser, skriver ferd på sine hjemmesider.

Omtalen på Kampanjes hjemmesider

Den ferske papirutgaven av magasinet bringer forøvrig et større intervju der Johan H. Andresen snakker om sin bruk av sosiale medier, om Ferd-satsingen, om hvorfor han er så mediesky, om mulige medieinvesteringer og hva han tenker rundt Telenor/TV 2-saken. Kampanje er et fagblad som retter seg mot målgrupper som arbeider med markedsføring, design, reklame, medier, PR og informasjon.

De øvrige ni kandidatene i kåringen var Kristin Skogen Lund (Telenor), Harald Stømme (TVNorge), Thor Gjermund Eriksen (A-pressen), Kjetil Try (Try Reklamebyrå), Hans Kristian Amundsen (Statsministerens kontor), Åsne Havnelid (SkiVM 2011), Live Nelvik (NRK), Trond Bentestuen (DNB) og Alexandra Beverfjord (Dagbladet). Andresen slo samtlige med god margin. I fjorårets kåring var det forøvrig Harald Eia som ble «Årets Medienavn», mens det i 2009 var Eyvind Hellstrøm som fikk tittelen.