Han kommer til aluminiumskonferanse

06.09.2018
Aluminium står sterkt i vår region. Ikke rart Lederne inviterer til "grønn" konferanse i Haugesund med toppnavn på lista.

Espen Barth Eide (AP), Tom Christer Nilsen (Høyre), Hilde Merete Aasheim (Hydro), Kai Rune Heggland (Alcoa), Olaf Brastad (Bellona), Svein Terje Strandlie (SINTEF) og Audun Ingvartsen (Lederne) er blant dem som møtes på  Aluminiumskonferansen 2018 i Haugesund, den 13. september fra kl. 09.30 – 15.00 på Scandic Maritim Hotel.

Temaet er  «Norge - bærekraftig vertskap for verdensledende aluminiumsindustri» , som vil fokusere på den nye og avgjørende retningen norsk aluminiumsproduksjon har tatt. Drevet av grønn, fornybar energi, og i tråd med Paris-avtalen, er den norske produksjonen den reneste i verden, sier Ole Petter Kallevik i Hydro

Konferansen vil ta for seg en grønn revolusjon som har foregått i stillhet. Ett av de største, grønne skiftene i norsk aluminiumsproduksjon er i ferd med å gjennomføres, og er verdensledende innenfor sin bransje.

Over mange år har norsk aluminiumsproduksjon tatt solide grep for å kunne tilby sine kunder aluminium med lavest mulig karbonavtrykk på miljøet. Ved hjelp av vannkraft og resirkulering av aluminium kan produsentene lage aluminium som medfører minimale CO2-utslipp pr. tonn produsert metall. Miljøpåvirkning blir stadig viktigere for sluttbrukerne, og kundene vil derfor etterspørre aluminiumsprodukter med lavt CO2-utslipp framover.

Bærekraft og sertifiseringer er i ferd med å befestes som viktige verdier også i metallproduksjon, og selv en av Bellonas representanter har nærmest skjelt ut Ledernes aluminiumsutvalg for ikke å ha profilert suksesshistorien som aluminiumsindustrien er på miljøsiden.