Han sa nei til emisjon

25.10.2018
Olav Linga og Haugaland Kraft tar et steg tilbake, men vil fortsatt støtte FKH
Haugaland Kraft fortsetter videre som samarbeidspartner og sponsor for FK Haugesund, men avsto fra å delta i emisjonen i fotballklubben.

- Haugaland Kraft er opptatt av å være en lagspiller som bidrar til at Haugalandet og Sunnhordland skal være en attraktiv region å bo og arbeide i. Vi skal derfor fortsette å være en aktiv og langsiktig samarbeidspartner og sponsor for fotballklubbene Avaldsnes Elite og FK Haugesund. Samtidig er eierskap i fotballklubber ikke en del av kjernevirksomheten til Haugaland Kraft og derfor besluttet vi å avstå fra å delta i emisjonen, sier Olav Linga, konsernsjef i Haugaland Kraft i en pressemelding.

Haugaland Kraft eier 8,94 prosent av aksjene i FK Haugesund AS, og Olav Linga representerte Haugaland Kraft i klubbens ekstraordinære generalforsamling torsdag. Det var et enstemmig styre i Haugaland Kraft som tidligere i uken besluttet å avstå fra den rettede emisjonen i FK Haugesund AS.

- Da Haugaland Kraft for ni år siden gikk inn som eier i det da nystartede FK Haugesund AS, vurderte eierne at det var riktig for oss som en stor samfunnsaktør bidro med «fødselshjelp» til klubben. Det har samtidig hele tiden vært klart at det ikke er en del av eier- eller selskapsstrategien, og derfor finner vi det riktig å avstå fra å delta i emisjonen, sier Linga.

Haugaland Kraft er generalsponsor i FK Haugesund ut 2019 og med mulighet for forlengelse.

- Vi håper på flere sportslige opplevelser fra regionens fotballag. Dette forutsetter at klubbene gjennomfører nødvendige tiltak for å sikre forsvarlig drift. Lykkes de med dette skal vi bidra som sponsor og samarbeidspartner.