Hard landing for Brandtzæg

30.04.2019
Svein Richard Brandtzæg fikk en hard landing i sin topplederkarriere hos Hydro. 8. mai overtar etterfølgeren.
Hydro tapte nærmere en halv milliard på cyber-angrepet
Hydros samlede produksjonsvolum gikk ned i første kvartal i forhold til samme periode i fjor, noe som reflekterer en fortsatt produksjonsbegrensning ved Alunorte og cyber-angrepet som nylig forårsaket produksjonsproblemer, først og fremst i Extruded Solutions. Hydro kommer tilbake med en fullstendig rapport med økonomiske resultater for første kvartal 5. juni.

• Hilde Merete Aasheim tar over som Hydros nye konsernsjef fra 8. mai

• Cyber-angrepet den 19. mars er antatt å få en økonomisk effekt på 400-450 millioner kroner i første kvartal

• Alunorte og Ministerio Publico med felles begjæring om å oppheve produksjonsbegrensningen

• Totalt 800 millioner euro plassert i senior usikrede obligasjoner

• Avtale inngått med det amerikanske justisdepartementet (DOJ) i forbindelse med etterforskning av hendelser før 2015 av et Extruded Solutions-pressverk i USA

• Extruded Solutions overtar to selskaper i byggsystemer-segmentet

• Det globale markedet for primæraluminium ventes å gå i underskudd i 2019, fortsatt makroøkonomisk usikkerhet

– Cyber-angrepet som rammet oss den 19. mars har påvirket hele den globale organisasjonen, og det er Extruded Solutions som har vært hardest rammet både med tanke på driftsproblemer og økonomiske tap, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg, som tilføyer at den samlede økonomiske effekten av cyber-angrepet er beregnet til 400-450 millioner kroner i første kvartal. Hydro har inngått gode forsikringer mot cyber-angrep hos anerkjente forsikringsselskaper.

– Vi har sett en utvikling i Brasil i det siste som viser at vi nærmer oss en løsning når det gjelder produksjonsbegrensningen ved Alunorte, selv om tidspunktet fortsatt er usikkert, sier Brandtzæg. Den 12. april sendte Hydro og Ministerio Publico inn en felles begjæring til den statlige domstolen i Brasil med søknad om å oppheve produksjonsbegrensningen. Begjæringen blir nå behandlet av retten.