Heder til Kyvik-familien

01.06.2012
Noregs Sildesalgslags markedspris 2012 ble i år tildelt bedriften H.J. Kyvik i Haugesund. Siden 1940 har sildehuset opparbeidet seg en enestående fagkunnskap om silda.
Prisen ble utdelt under årsmøte-middagen i Ålesund torsdag kveld.
I juryens begrunnelse heter det:

«Haugesund ble bygget på sildefiske og Kyvikfamilien kom til Haugesund allerede i 1866 og kastet seg inn i den voksende sildebransjen. Gjennom generasjoner siden den gang, har Kyvikingene opparbeidet seg en enestående fagkunnskap om salting, krydring, modning og etterbehandling - og de har vært godt synlig, ikke minst i lokalmiljøet.

Riktig sildebehandling er og blir spesialkunnskap, en kunnskap som skal holdes ved like og som bygger på bred og lang erfaring – og som også skal bringes videre til nye generasjoner. I august i fjor åpnet de dessuten Sildasenteret i Haugesund – et visningssenter for lokalbefolkning og turister.

Sildasenteret er viet sild, kystnæring og – kultur, tradisjon og håndverk og ikke minst historiefortelling til nye generasjoner om hva sild i Haugesund har betydd og hvordan fag og kvalitet stadig holdes i hevd. Juryen vil fremheve at Kyvikingene har vist pågangsmot og entusiasme, ekte og helhjertet fagkunnskap og kvalitetsbevissthet i en grad som er temmelig sjelden i kongeriket.

Og produktene derfra er viden kjent og ikke minst verdsatt også utenfor landets grenser.Årets markedspris går derfor til en bedrift som i generasjoner har «bidratt til å fremme pelagiske fiskeslag markedsmessig på en fortjenstfull måte for næringen blant annet gjennom sin innsats for holde kvaliteten på sild i hevd» - for å sitere litt fra statuttene.