Her er Norges flotteste rådhus

12.09.2010
Hurra! Haugesund har Norges flotteste rådhus. De andre fem kandidatene ble knust i Kommunal Rapports kåring, som ble avsluttet klokka 16 i dag.

Da avstemmingen var over hadde Haugesund rådhus sikret seg vel 52 prosent av stemmene. Av i alt vel 42.000 stemmer var altså 22.000 gått til Haugesund. Det er milevis foran Hamar og Åseral, som fikk henholdsvis 23 og 20 prosent av stemmene.

For vel ei uke siden var bildet helt annerledes. Da lå Haugesund helt nede på 13 prosent. Men en storstilt mobilisering førte byen i tet og der har den vært siden.

- Dette er gøy. Det er slike stunt som er med på å profilere Haugesund og regionen på en positiv måte. Her har det vært en storstilt mobilisering i alle lag. Det viser en rørende patriotisme og stolthet over det vi har å by på, sier administrerende direktør, Egil Severeide, i Næringsforeningen (HN)

Han mener det er på tide å vri på vårt eget selvbilde.

- Det har vært klaget over manglende markedsføring av regionen. Men se hva vi har fått til. Hvilke andre byer på Haugesunds størrelse kan vise til så mange fyrtårn i nasjonal målestokk? Vi har Sildajazz og Filmfestivalen som rangeres blant landets største og viktigste kulturarrangementer, vi har FKH i eliteserien i fotball, vi har Vamp, Susanne Sundfør og Kolbein Falkeid, vi har landets beste korsangere, vi er landets maritime hovedstad og nå har vi også landets flotteste rådhus.

Rekken kan sikkert gjøres lengre. Poenget er at vi har en posisjon mange byer på vår størrelse misunner oss. Vi kan og skal bli enda bedre, men la oss ikke sutre, men glede oss over dagens seier og bygge videre på det gode fundamentet vi har, sier Severeide.

Les mer her: