Her er regionens juvel

10.01.2011
Snart er de to første bedriftene i gang med å etablere seg på Haugaland Næringspark på Gismarvik, et av Vestlandets største næringsområder. Arealet tilsvarer tusen fotballbaner.

AV EGIL SEVEREIDE

Entrerprenørselskapet Vassbakk & Stol og Ølen Betong åpner ballet på det som blir regionens store trekkplaster når det gjelder næringsutvikling. Vassbakk & Stol er allerede begynt å opparbeide tomta like ved innslaget til T-forbindelsen og Ølen Betong har planer om å gjøre det samme når vi beveger oss tidlig i 2011.

ACW (A Clean World) har opsjon på ei tomt på 40 mål til bygging av et forbrenningsanlegg, men framdriften her vil bl.a. avhenge av hvilken fart det blir i avgjørelsen om CO2-håndtering.
Vi har også en del andre interessenter som venter til T-forbindelsen er på plass i 2013. Vi jobber også med større bedrifter utenfor regionen, men vi ingen fast fisk foreløpig, sier Gunnar Stakkestad, direktør i Haugaland Næringspark.

Det er et gigantisk område som nå tar form i søndre del av Tysvær. Arealet er totalt på 5000 mål og så langt er det lagt ei halv mil med asfaltert vei og fortau ned til havneområdet i Førresfjorden. Her jobbes det med å bygge en kai som fullt utbygd kan bli 900 meter lang med et tilliggende havneområde på totalt 160 mål.

Ferdig utbygg kommer dette til å bli et veldig attraktivt etableringsområde, strategisk plassert i aksen Bergen-Stavanger, sier Stakkestad. T-forbindelsen kommer praktisk ”opp” inne på næringsområdet, og nærheten til kommunikasjonsårene teller mye for bedriftene.

Hvilken type industri er det dere jakter på?

Vi er på jakt etter lokomotiver som kan tilføre næringslivet i regionen ny virksomhet. Ny industri vi ikke har her fra før, prosessindustri, miljøhåndteringsanlegg og andre virksomheter. Vi prøver særlig å lokke til oss industri som kan utnytte naturgassnettet vi har etablert i næringsparken.

Det er Haugaland Kraft som eier Haugaland Næringspark og slikt sett er denne etableringen et interkommunalt prosjekt. Stakkestad sier at det blir en viktig oppgave å markedsføre næringsparken nasjonalt og internasjonalt-ikke minst overfor industrimiljøet i Stavanger, som når Rogfast er på plass i 2018/19, har kort vei fra Randaberg til Gismarvik.

Vi trenger hjelp fra alle gode krefter i regionen for å oppfylle våre forventninger. Vi har et fantastisk område, som vi mer enn gjerne viser fram til både nasjonale og internasjonale interessenter, sier Stakkestad.