Her er vår ønskeliste

04.04.2019
Paneldebatt under 10 Minutes. Fra venstre Harald Larssen Lønning, Ragnhild Brekke, Tor Ivar Våge, Petter Viksund og Silje Rødeseike.
Det ble «stinn brakke» på 10-minutes. Ønskelisten fra innlederne inneholdt 10 klare bestillinger…
Torsdag kveld var drøyt 120 deltakere samlet i Salongene på Scandic Maritim til arrangementet «10 Minutes: Hvem vil prege regionen vår i fremtiden?». Arrangementet var fullbooket.

Konseptet 10 Minutes inneholder korte innlegg a 10 minutter, og denne gang var det fire profilerte unge mennesker som ble utfordret til å utdype sine tanker om fremtidens Haugaland. Innlederne var Ragnhild Brekke (26) som jobber som prosjektingeniør i DeepOcean, Tor Ivar Våge (29), seriegründer, Ordførerkandidat for Høyre, Harald Larssen Lønning og Petter Viksund (27) driftsleder i Inventum Gruppen. Lønning serverte en ønskeliste til næringsliv og offentlig sektor på vegne av panelet denne kvelden. Den var som følger:

1. Personer under 35 år må inn der avgjørelser tas. Viktig ressurs. De vil utfordre etablerte sannheter.

2. Sett kunden i fokus. Alltid. Gjør endringer basert på innspillene fra kundene. Hva er best for kunden?

3. Master og bacheloroppgaver er gode verktøy for bedriften. Delta i Sildikon Valley eller tilsvarende prosjekter.

4. Papirløs innen 2022.

5. FNs bærekraftsmål må inn i strategien til virksomheten.

6. Sett et mål for bedriften. 50% innen 2030 er det internasjonale målet. Hva kan du gjøre lokalt?

7. 5% av nyansettelser bør bestå av ubrukte ressurser (personer med hull i CV, funksjonshemming og lignende).

8. Lag en digitaliseringsstrategi. Be om hjelp. Haugalandet jobber tungvint. Vi kan bli mer effektive med enkle grep.

9. Fjern janteloven. Vis bedriften dere er stolt av.

10. Gå i dialog med like bedrifter og finn synergier. Se forbi konkurransen med nabolokalet. Gå heller sammen for å fylle lokalene til begge bedriftene.

Etter at innlederne var ferdig med sine innlegg ble det servert mat og forfriskninger før konseptet fortsatte med debatt ledet av Silje Rødeseike (27), som til daglig jobber som politisk rådgiver i NHO Rogaland.

Sitater fra debatten:

«Tillit er nøkkelen til suksess» - Ragnhild Brekke

«Her i Norge plasseres konkurrenter for langt i fra hverandre» - Tor Ivar Våge

«Rådhusplassen kan bli en flott kulturarena med skalerbart tak» - Petter Viksund

«Vi får det bedre til enn alle andre byer når vi jobber i lag» Harald Larssen Lønning

I tillegg til ordinære innlegg ble det også fremført korte innlegg under «Speakers Corner» av Pauline Vik Vestly (19), Venstres listetopp i Tysvær, Ole Marius Saltvik (20), listekandidat i Karmøy SV, Tor Inge Eidesen (55), Haugesund Sp, og Gunnar Birkeland (54) fra Unitech.