Her er vinneren av årets Klimapris

30.10.2020
Daglig leder i Ølen Betong, Lars Arvid Norekvål tok imot klimaprisen på ByggArena.
-Bør være en inspirasjon for virksomheter på hele Haugalandet, sier komiteen.
Ølen Betong stikker av med Klimaprisen på årets ByggArena.

Klimaprisen tildeles den person, eller virksomhet, som i løpet av året har utmerket seg med å sette effektiv, bærekraftig og fremtidsrettet miljøtenkning på agendaen. Dette gjennom å inspirere, lede, gjennomføre tiltak, eller på andre måter stimulere til at Haugalandet beveger seg i en grønnere retning.

-Vinneren bør være en inspirasjon for virksomheter på hele Haugalandet, sier komitémedlem Margaret Einarsdottir i Ragn Sells, før hun røper vinneren.

I vurderingen av kandidatene til årets klimapris har komiteen vært opptatt av å finne fram til en toppkandidat som har vært villig til å satse på bærekraftige løsninger og som ser at dette vil styrke dens konkurransekraft i en tøff markedssituasjon.

-Den kandidaten som har fått toppscore i komiteen tilfredsstiller disse føringene på en glimrende måte. Det er satt fokus på bærekraft og det gjøres investeringer i løsninger som vil inspirere andre. En ser imidlertid at godt klimaarbeid er kontinuerlig klimaarbeid. En kommer aldri i mål. Nye prosjekt og forbedringer må initieres, heter det videre i vurderingen.

Mer informasjon om finalistene:

• Breidablikkgården Eiendom i regi av Olav Sæbø er nå, etter flere års planlegging, i ferd med å ferdigstille nybygget i krysset Breidablikgata-Kirkegata. En har høye ambisjoner for bærekraft, og har lagt listen på å sertifisere bygget iht. Breem-Nor Excellent. For å gjennomføre et best mulig prosjekt har byggeier selv kurset seg og blitt ”Breem sertifisør”.  Bygget vil bl.a utstyres med fasadeintegrert strømproduksjon, energibrønner, batteri-teknologi, grønt tak og over 97 % av avfallet vil gjenbrukes. Det er i tillegg lagt vekt på å nytte lokale ressurser.

• Hatteland Bygg eier og forvalter i dag om lag 30.000 m2 bygningsmasse hvor hovedtyngden ligger i Åmsosen i Vindafjord. I tillegg omfatter bygg-porteføljen eiendommer i Tysvær, Karmøy, Haugesund, Stavanger og Bergen. Neste bygg som tilføres vil bli Aksdal-bygget i Aksdal Næringspark hvor en vil samlokalisere pumpeprodusenten Ydra. Hatteland Bygg har lenge hatt inneklima, energieffektivitet og miljø på agendaen. Bl.a er en betydelig andel av oppvarmingen i Åmsosen basert på spillvarme fra drift av konsernets datasenter. Nybygget i Aksdal vil strekke seg langt utover energimessige minstekrav og utstyres med solceller, grønt tak samt fornybar varme- og kjøleløsning.

• Ølen Betong med sine 13 produksjonsanlegg i Norge inngår i landets største betongkonsern Nordic Concrete Group hvor Ølen Betong Gruppen har en 50 % eierandel. Ølen Betong ønsker å bidra til et bærekraftig samfunn bl.a gjennom å etterstrebe 100 % ressursutnyttelse og gjenbruk av restmaterialer i sin produksjon av ferdigbetong og betongvarer. Det er satset betydelig på FoU. Bl.a gjennom prosjektet ”Grønn Betong” hvor en har markert seg nasjonalt. Det arbeides bredt i hele virksomheten med miljøhandlingsplaner for å redusere CO2 avtrykket pr produserte enhet. Digitalisering er ett viktig fokusområde.

Komiteen består av Hilde Øygarden, Næringsforeningen, Margret Einarsdottir, RagnSells og Frode Styve, Eta Energi.