Her skal de få strøm fra land

05.10.2016
Fra neste år kan fartøy koble seg på seg på to landstrømanlegg på Bømlo.

I mai fikk Bømlo Skipsservice, som eies av Eidesvik Invest og Eidesvik AS, tildelt 11,25 millioner i Enova-støtte til å bygge to landstrømanlegg ved sin dypvannskai, skriver sysla.no.

– Eidesvik har en grønn profil, og et landstrømanlegg på Bømlo har lenge vært ønskelig. Vi er fornøyd med støtten fra Enova til prosjektet. Anlegget har forholdvis lang leveringstid, men vi satser på at arbeidet er i gang rett over nyttår, sier Ole Kristian Nilsen, daglig leder ved Bømlo Skipsservice (bildet).

Selskapet tar imot offshoreskip for service og reparasjonsarbeid. Landstrømanleggene er tiltenkt både skip som ligger til kai og som er på verkstedopphold.

– Et skip kan ha et forbruk på 400 til 600 kilowatt per time. Landstrømanlegg gjør at vi unngår bruk av generatorer, og utslippene vil bli betraktelig redusert, sier Nilsen.

Han anslår at landstrømanleggene vil koste totalt mellom 15 og 16 millioner.

Nylig fikk LOS Elektro kontrakten for bygging av de to landstrømanleggene på Bømlo. Anleggene vil gi en totaleffekt på 2350 kilovoltampere.

Les mer her:

Enova-støtte til landstrøm

• I den første runden i mai fikk 13 prosjekter, av 24 søkere, til sammen 82 millioner kroner i støtte for å kutte klimagassutslipp fra skip som ligger ved kai.

• I tillegg til havnene i Kristiansand, Arendal og Sandefjord, fikk følgende aktører støtte fra Enova: Aibel Yard Haugesund, Averøy Industripark, Bømlo Skipsservice, KS Coast Center Base, Fjord Base, Karmsund Offshorebase, Vard Group, og Westcon Yards