Historisk møte på Ryvarden

24.08.2018
Gjett hva disse to har invitert til på førstkommende mandag..
Førstkommende mandag møtes næringsforeningene i Sunnhordland og Nord-Rogaland til drøfting om samarbeid og utfordringer i storregionen.

Det er første gang det arrangeres et fellesmøte mellom næringsforeningene nord og sør for fylkesgrensa, og nesten samtlige kommuner er representert; fra Tysnes og Fitjar til Odda og Sauda.

Ryvarden er møtestedet- ikke tilfeldig valgt. Det er et sted det er like lett å nå fra begge sider av fylkesgrensa.

Det er Næringsforeningen Haugalandet og Stord Næringsråd som har tatt initiativ til møtet. NH-direktør Egil Severeide og Anne- Grete Sandtorv kaller møtet historisk og sier bakgrunnen er de store infrastrukturprosjektene som nå er i ferd med å gjennomføres.

Rogfast, Hordfast og E 134 vil skape en ny hverdag for bedrifter og arbeidstakere i storregionen. Disse samferdselsprosjektene vil knytte oss mye tettere sammen; vi får et nytt bo og arbeidsmarked mellom Bergen og Stavanger med innpå 1 million mennesker innenfor en reiseavstand på vel to timer. Det skaper store muligheter- men også trusler.

På møtet mandag vil deltakerne bli presentert status for de store prosjektene. Deretter skal næringsforeningene diskutere hvordan nye samferdelsesårer vil påvirke kommunene og regionen, og hvordan de kan samhandle for å gjøre bedriftene mest mulig konkurransedyktige.

• Vi kan ikke sitte med hendene i fanget. Her har vi en enestående mulighet til å gjøre Sunnhordland og Nord-Rogaland til et kraftfullt knutepunkt på Vestlandet. Men det krever at vi samarbeider, er godt nok organisert og har nødvendig gjennomføringskraft, sier Severeide og Sandtorv.

Deltakere:

Silvia Tofte, Kvinnherad Næringsservice