HMS-selskap går internasjonalt

15.06.2012
Haugaland HMS går internasjonalt og skal levere HMS-tjenester til plattform utenfor Nord-Tyskland. 12 personer blir sysselsatt gjennom kontrakten med ABB.
Haugaland HMS og ABB har signert kontrakt om levering av helse-, miljø og sikkerhetstjenester til driften av en kraftgeneratorplattform som skal konvertere og videresende strøm til land fra vindmøller til havs utenfor Nord-Tyskland.

Prosjektet heter Dolwin1, og ABB har ansvaret for plattformen, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Haugaland HMS skal levere personell til ivaretakelse av sykepleietjenester, sikkerhetstjenester og utstedelse av arbeidstillatelser etter at plattformen er kommet i drift i september i år.

- Vi er stolte av at et internasjonalt selskap som ABB tildeler oss en slik kontrakt samtidig som vi er glade for at vi gjennom denne kontrakten kan høste erfaring fra fornybarmarkedet offshore. Dette markedet er i vekst, og Haugaland HMS har ambisjoner om å være med, sier daglig leder i Haugaland HMS, Johannes Breivik.

Haugaland HMS ble etablert i 1985 og har i dag over 50 ansatte.

Selskapet har i de siste årene vært i kraftig vekst. Haugaland HMS leverer bedriftshelsetjenester til nær 450 virksomheter foruten at det de siste fem årene har vært satset på offshoremarkedet for levering av helse-, miljø- og sikkerhetstjenester.

I dag er om lag halvparten av omsetningen landbasert og andre halvparten er rettet mot offshore.

- De to virkeområdene har vist seg å utfylle hverandre på en svært god måte, sier Johannes Breivik.

I anledning kontrakten med ABB vil Haugaland HMS ha behov for å ansette sykepleiere,

HMS-ingeniører og annet personell med HMS-faglig bakgrunn.