Høgskulen satser med høyaktuelle kurs

23.11.2020
-Både ansatte og ledere må omstille seg til en helt ny hverdag med nye utfordringer, sier prosjektkoordinator på Høgskulen, Hilde Albertine Gjertsen.
Høgskulen på Vestlandet har nå satt opp kursene Ledelse, forbedringskultur og LEAN, Endringsledelse i teori og praksis og Psykologi. I følge prosjektkoordinator på Høgskulen Hilde Albertine Gjertsen speiler kursene behovet til næringslivet.

-Alle tre kursene er relevante for næringslivet. Særlig i lys av både coronasituasjonen og større krav om bærekraftig omstilling, sier hun.

Ledelse, forbedringskultur og Lean gir 15 studiepoeng. Opptak skjer fortløpende. Kursene endringsledelse i teori og praksis og psykologi gir 5 studiepoeng og har søknadsfrist 15. desember.

Etterlyser respons fra næringslivet

-Vi er avhengige av påmeldte og interesserte for å kunne avvikle disse kursene, sier Gjertsen.

Hun mener det er gode grunner for bedrifter å investere i utdanningen til ansatte.

-Motivasjon, påfyll og kompetanseheving er viktig for å beholde gode arbeidstakere. Å dekke en kurspris er en fin måte på å investere i ansatte, samtidig at de får studiepoeng. I tillegg er Høgskulen et godt sted å bygge nettverk, sier hun.

Hun oppfordrer alle som kunne tenke seg å delta til å orientere seg blant eksisterende støtteordninger.

Næringsforeningen fikk bekreftet av fylkeskommunen at bedrifter kan søke om såkalte BIO-midler for å få dekket utgifter tilknytter videreutdanning.

-Du kan ha rett til lån og/eller stipend fra Lånekassen. Du kan også sjekke om du kan ha rett til støtte fra din fagforening eller arbeidsgiver til å dekke utdanningskostnader, sier Gjertsen.