Hovedkontoret blir i Haugesund

11.01.2021
Fra venstre: John Martin Mjånes i Sunnhordaland Kraftlag, Kjetil Harkestad, Olav Linga i Haugaland Kraft, Knut Vassbotn i Deep Wind Offshore og Trygve Seglem i Knutsen OAS :FOTO: Deep Wind Offshore
Knutsen O.A.S, Haugaland Kraft AS og Sunnhordland Kraftlag AS går sammen om internasjonal fornybar-satsing
Haugesunderen Knut Vassbotn skal lede det nyopprettede selskapet, so sikter seg inn på utviklingen av havvindprosjekter i Norge og internasjonalt. Næringsforeningen fikk en rask prat med han mens han jaktet etter kontorlokaler for oppstartselskapet.

-Selskapet lanseres i dag. Vi er nå i ferd med å få på plass kontorlokalene til våre 6 ansatte, sier han og bekrefter at selskapet skal ha hovedkontor i Haugesund.

Vassbotn går fra en toppjobb i Aker Solutions.

-Kan bli et nytt industrieventyr

-Vi står midt i startgropen for det som kan bli et nytt industrieventyr for Norge, og med Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II kan Norge ta en posisjon som en ledende havvindnasjon bygget på vår kompetanse fra maritim sektor, olje- og gass og vannkraft. Det er ingenting som gleder meg mer enn å lede et selskap forankret i disse industriene med nær geografisk tilknytning til de første havvind-feltene, sier Knut Vassbotn.

Deep Wind Offshore er også et synlig bevis på at Haugaland Kraft, SKL og Knutsen bruker sin industrielle og brede kompetanse innenfor energi og offshore-markedet til å bidra inn på nye, bærekraftige forretningsområder. Samtidig håper selskapet å dra nytte av olje- og gassindustrien, både i ulike samarbeid og på den kompetanse- og teknologikraften industrien representerer.

-Med en stolt, norsk sjøfartshistorie er Norge godt posisjonert til å utvikle en ny offshore-industri. Den reisen vil Knutsen være med på, og være en bidragsyter for å realisere lønnsom vindproduksjon til havs. Det vil være bra for Norge, både i et miljø- og i et økonomisk bærekraftperspektiv, og gi muligheter for leverandørindustrien, sier eier og styreleder i Knutsen, Trygve Seglem.

Haugaland Kraft ønsker å utvikle kompetansen som er i regionen.

-Vi etablerer nå et nytt, regionalt selskap på Vestlandet og ønsker å bidra til å utvikle den kompetansen som er i regionen, og forhåpentligvis ny fornybar kraftproduksjon utenfor Utsira. Kompetansen på infrastruktur og nettutbygging er også noe selskapet tar med seg inn i samarbeidet, sier konsernsjef i Haugaland Kraft”, sier konsernsjef i Haugaland Kraft, Olav Linga.

-Vi står foran et grønt skifte som krever betydelig mer fornybar energi. Havvind kan sammen med vannkraften gi regionen vår store fortrinn i å bruke våre fornybare naturresurser for å skape framtidsrettet grønn industriell vekst og utvikling», sier administrerende direktør i Sunnhordaland Kraftlag, John Martin Mjånes

Virksomheten konkurrerer med store aktører som Equnor, Shell, og Aker-systemet.

[caption id="attachment_183971" align="aligncenter" width="640"] Haugesunderen Knut Vassbotn skal lede Deep Wind Offshore FOTO: Deep Wind Offshore[/caption]