Høy oppmerksomhet

05.03.2013
Årets Haugalandskonferanse har fått stor publisitet i media, og er i følge HN`s administrerende direktør Egil Severeide definitivt posisjonert som den viktigste møtearena for næringslivet i nord Rogaland
De aller fleste lokale medier har hatt bred dekning av konferansen både før, under og etter konferansen. Haugesunds Avis har dekket konferansen bredt, og sist ut er en betraktning i dagens utgave  signert Lillian Haug Sortland som vi gjengir i sin helhet her:

En region som vil noe sammen
En viktig møteplass, mingleplass og påfyllplass, sa fylkesordfører Janne Johnsen da hun åpnet Haugalandskonferansen på fredag. En god beskrivelse. Men konferansen er også blitt noe mer. Haugalandskonferansen er blitt en klar manifestasjon av det rike næringslivet vi har mellom Bjørnefjorden og Boknafjorden. Fra små enkeltmannsforetak til store bedrifter. 630 deltakere som vil møtes, skape allianser og bli inspirert.

At denne regionen vil dra sammen. Det viser ikke minst signalene som kom om Karmøys tilnærming til Haugaland Vekst samme dag. Haugalandskonferansen er blitt en stor happening. Spøkefullt kan vi kanskje si: Haugalandets svar på sentralbanksjefens årstale i Oslo? Et sted du må være. Men ikke helt sammenlignbart. Haugalandskonferansen er blitt et sted du vil være. Fordi konferansen henter så mange interessante foredragsholdere, Fordi den gir tid til refleksjon og ettertanke. Fordi den henter inspiratorer som treffer oss som sitter med lederansvar så sterkt og konkret. Fordi vi har så mye å lære og føler på vår utilstrekkelighet når arbeidsdagen er mest krevende. Mens nordmenn slo knockout på svenskene i Val di Fiemme fredag (les herrestafetten), briljerte to svensker fra scenen ved Smedasundet.En av dem David Lega, mannen som ikke har kraft i armene, bare 30 prosent i bena, men mye i hodet. En mann med et fysisk handikap, men som i hele sitt liv har satt seg klare mål og oppnådd mye mer enn de fleste av oss. Som kom med tydelige meldinger til oss: Om at krav er nødvendig for at vi skal utvikle oss. Vi lykkes først når noen lar oss mislykkes først. Noen lot meg gjøre det, sa han. Det samme gjorde fyrverkeriet Mia Tørnblom. Damen som ble avhengig av narkotika da hun begynte å ta amfetamin som slankemiddel. Men som i dag er blitt en av Skandinavias mest etterspurte foredragsholdere. Hun bruker humor, kroppsspråk og mye selvironi når hun formidler budskapet sitt: – Bygger du opp selvfølelsen, takler du bedre motgang. Motivasjon får du når du ser gevinsten i andre enden.

For meg ble Aslak Sira Myhre en positiv overraskelse. Han har i min bevissthet vært den lysluggede rebellen der langt ute på venstresiden som protesterer på det meste. Forhåndsdømt, altså. Men gjennom mye humor med alvor bak og fantastiske talegaver ga han mye energi til salen. Går du inn på vårt web-TV på sebyen.no fra Haugalandskonferansen vil du få flere likelydende svar fra deltakere: Bli inspirert. Møte spennende mennesker. Skape allianser. – Jeg tror jeg vil være med hvert år. Det gjør godt, sier Sandra Kvammen Aksland, gründer av suksessbedriften FjørSilkeBris. – Kjekt å møte de mange spennende folkene som er her. Men også viktig for å kunne gjøre en bedre jobb i Kirkens Bymisjon, sier Arne Valen.

Det er viktig at regionsenteret er i stand til å arrangere konferanser som dette. Haugesundregionens næringsforening klarer det. Vi har et hotell som gjør det samme. Da vi stimet til lunsjbordene hørte jeg flere lure spent på hvordan hotellet ville takle å bespise 630 mennesker på en gang. Det gikk ganske smertefritt. I gangen loset verter deltakere inn i forskjellige rom og saler. Det gikk som smurt, som noen ville sagt. Men det er også en forventning om at Rica Maritim skal klare det. Hotellet trekker til seg rundt 80.000 konferansedeltakere i året. (Tall jeg fikk under konferansen). Og skaper ringvirkninger for andre deler av næringslivet.

For noen år siden ble flere politiske landsmøter lagt til Haugesund. De mange politikerne som var på plass under konferansen bør etter fredagen legge enda større trøkk på sine meningsfeller til å legge store møter til byen. Men da bør de også presse på for bedre flyforbindelser på lørdager. Det handler om å få gode foredragsholdere. Fredag var seks-sju medarbeidere fra Haugesunds Avis på jobb på konferansen for å formidle til papiravis, nett og med levende bilder.
Jeg fikk være deltaker. Jeg var privilegert.