Høyre satser på helse

21.06.2018
Høyre satser på helsepolitikere i kampen mot Mohn og Nilsen
Fastlege Tor Kristian Gaard og tannlege Gunnar Amundsen skal stille til kamp om ordførervervet i Karmøy og Haugesund neste år. Valget skjedde under dramatiske omstendigheter.

Åse Simonsen var valgkomiteens kandidat i Karmøy. Men en blunder av lokalpartileder Margareth Hystad bidro i følge media til å snu stemningen på nominasjonsmøtet onsdag kveld. Hystad hadde nemlig sendt en melding til Høyre-medlemmer om å støtte mangfoldet og stemme på Aase Simonsen. Alternativet kunne «ellers bli mannfoldet og pensjonistforeningen med Jan Birger Medhaug i tet.»

Medhaug selv kunne fortelle at han hadde sett tekstmeldingen. Kommunestyremedlem Turid Aune kritiserte framgangsmåten fra talerstolen, og Hystad måtte beklage. Under avstemmingen fikk Gard 31 stemmer mot Simonsens 25.

Enda jevnere var det i Haugesund, der politisk uerfarne Gunnar Amundsen slo Harald Lønning med en simpel stemme. Amundsen var innstilt som kandidat av valgkomiteen, men, som i Karmøy, kom det benkeforslag på en motkandidat. Harald Lønning bød opp til dans, men tapte med 50 mot 49 da stemmene ble talt opp.