Hvem blir Årets bedrift 2012?

26.02.2013
RTS i Åkrehamn, Vassbakk& Stol i Kopervik og ResQ i Haugesund er finalistene i kåringen av Årets bedrift, som finner sted under kveldsarrangementet på Haugalandskonferansen fredag.
Haugesundregionens Næringsforening skal under fredagens festmiddag på Haugalandskonferansen kåre «Årets bedrift 2012» i vår region. Etter en grundig vurdering av flere selskaper i ulike bransjer sitter juryen igjen med tre finalister:

Rental Technology and Services (RTS) holder til i Åkrehamn og driver med utleie og produksjon av utstyr og løsninger til subsea-virksomheten.
Selskapet ble etablert i 2002 av Freddy Knutsen og Odd Kåre Øygarden, som er daglig leder og styreformann i selskapet og har fått en solid posisjon i sin nisje.
RTS har i dag 25 ansatte og har gjennom organisk vekst bygd en solid økonomisk plattform.
I 2012 nådde omsetningen nærmere 90 millioner kroner med et resultat på imponerende 25 millioner.
Innovasjon og nyskapning står sentralt i RTS-konseptet.
Selskapet har en egen avdeling med fem seks ingeniører som utelukkende driver med produktuvikling. Det har resultert i flere nye produkter som selskapet er aleine om på verdensbasis.
Selskapet har store og krevende internasjonale kunder i sin portefølje og jobber tett med lokale bedrifter innenfor design og produksjon.
I klassisk vestkarmøy-stil har RTS bygd opp en bedriftskultur basert på selvstendighet og delegering av ansvar. Bedriften fikk Karmøy kommunes Nyskapingspris i fjor.

ResQ er bygd på restene etter Statens Havarivernskole og ble etablert i 2001 av de fire rederiene Knutsen/Østensjø/Eidesvik og Solstad.
Det er første de siste seks sju årene at sikkerhetssenteret på Bleivik har fått farten opp, og nå spiser selskapet kirsebær med de store.
Med hovedkontor i Haugesund og avdelingskontorer i Stavanger,Bergen, Kristiansund og partner i Grimstad har ResQ fåttposisjonen som den foretrukne leverandørene til offshoreindustrien.
Både Statoil og Conoco Philips har nylig inngått langsiktige kontrakter om sikkerhetsopplæring av personell.
ResQ har i dag rundt 70 ansatte i Norge hvorav 35 i Haugesund. Selskapet ble gasellebedrift i 2012 med en omsetning på 132 millioner og et resultat på 16.5 millioner.
Kvalitet, flat struktur og et godt arbeidsmiljø sies å være hovedårsaken til ResQs vekst. Selskapet er aktiv i lokalmiljøet gjennom sponsing av professorat ved HSH, lokalt idretts- og næringsliv, og som deleier i opplæringsbedriften SIMSEA. Selskapet bruker 300 fast innleide lærerkrefter og kursdeltakerne representere alene mellom 8000 og 11000 hoteldøgn i Haugesundregionen årlig.

Vassbakk & Stol er et av Vestlandets største entreprenørselskaper, etablert i 1969 og oppkjøpt av Skanska på slutten av 1990-tallet .
Hovedkontoret er på Bygnes i Karmøy, og selskapet har avdelingskontorer i Bergen og Sandnes.
Vassbakk & Stol har hatt en nærmest kontinuerlig vekst på 2000-tallet og nådde 1 milliard i omsetning i fjor. Overskuddet er på rundt 50 millioner.
Selskapet har en lønnsomhet og HMS-statistikk som plasserer dem blant de aller beste i klassen.
Vassbakk & Stol har 460 ansatte og rundt 20 lærlinger årlig. Selskapet har flere ganger blitt kåret til beste opplæringsbedrift i bransjen.
Synligheten er stor, og det forplikter. Selskapet legger stor vekt på å ha et ryddig og godt forhold til sine omgivelser, og er en betydelig lokal sponsor for lag og foreninger.
Vassbakk & Stol er til enhver tid engasjert i et femtitalls prosjekter langs Vestlands-kysten og har tatt i bruk avansert teknologi i produksjonsprosessen for å gjøre den tryggere og mer effektiv.
T-forbindelsen og utbyggingen på Flesland er de største oppdragene nå.

Jury:
Anne Kristin Jordbrekk