Hydal kjøper og bygger ut

23.02.2012
Hydal Eiendom kjøper lokalene selskapet leier på Hydro Karmøy. I tillegg bygger selskapet et nytt bygg som skal gi plass til lagermaskiner for Hytrans.
I en pressemelding fra selskapet heter det at Hydal Eiendom AS har kommer til enighet med Hydro om kjøp av Hydal-bygget på industriområdet til Hydro Aluminium på Karmøy. Bygget er på totalt 4.650 kvadratmeter. I forbindelse med samlokalisering av Hydal AS og Hytrans vil det være behov for et nybygg på 320 m2. Nybygget vil huse lagermaskiner for Hytrans. Samlet bygningsmasse vil etter dette utgjøre 5000 kvadratmeter . Byggestart vil bli iverksatt kort tid etter kontraktssignering og byggetiden forventes å være 6 måneder. Et tomteareal på 13.000 m blir skilt ut frå Hydro og er omfattet av kontrakten. - For Hydal og Hytrans gir dette den samlokaliseringseffekten som er ønskelig for driftsselskapene. Investeringen er betydelig og er den største som noensinne er gjort i tilknytning til både Hydal og Hytrans, forteller daglig leder Ståle Karlsen. - Vi har tro på at investeringen vil være med på å gi bedre forutsetninger for lønnsom drift, og dermed gi bedre grunnlag for arbeidsplasser på Karmøy, sier Karlsen. Hydal AS har fram til nå leid Hydal-bygget på industriområdet til Hydro på Karmøy. Hytrans leier sine kontor og produksjonslokaler på industriområdet på Bygnes, i tillegg til leide lokaler i Hedensted i Danmark. Totalt leier bedriftene lokaler på ca 9.000 m . Det har i lengre tid vært ønskelig å samlokalisere bedriftene av flere årsaker: Bedre arealutnyttelse Felles utnyttelse av maskinpark Bedre ressursutnyttelse mht bemanning og støttefunksjoner Forutsigbare og langsiktige rammebetingelser