Idrett som merkevare

12.11.2009
FKHs opprykk til eliteserien gir oss en gyllen anledning til å bygge en ny merkevare: Idrettsregionen Haugalandet.

Vi kaller oss gjerne energiregionen, landets petromaritime senter, Norges fødested, kulturbyen. Nå er det bygget en plattform for en ny dimensjon: Idrettsregionen.

Det er ytterst få, om noen regioner (det nærmeste må være Sandefjord), som kan skilte med tre eliteserielag i våre to kanskje mest profilerte idrettsgrener: Fotball og Håndball. Stord (her tenker vi region i bred forstand) og Haugaland Håndball er begge behørig plassert i toppserien, og neste år vil FKH bli å finne blant kremen av norske toppserielag.

I tillegg kan vi skryte på oss å være en flittig eksportør av idrettstalenter. Cecilie Pedersen er norsk kvinnefotballs heteste navn, Håvard Nordtveit er et av nasjonens mest lovende fotballtalenter med ukentlig opptreden i tysk Bundesliga, Christian Grindheim er fast inventar på det norske landslaget, Håvard Tvedten er norsk herrehåndballs største internasjonale navn og Christian Spanne er i ferd med å slå gjennom i landslagssammenheng. Tar vi i tillegg med at Cecilie Johannessen er et av landets største svømmetalenter og at Anne Margrethe Hausken er en av Europas dyktigste orienteringsløpere, sier det det meste om Idrettsregionen Haugalandet.

Dessuten har vi fått ny ishall og til våren åpner Tysvær Arena dørene til en idrettshall som vil bli ei super lekegrind for landslaget og HHK.

Vi har anlegg – og vi skaper talenter og gode ambassadører.

Viktigst av alt er toppfotball. Knapt noen merkevare oppnår en slik oppmerksomhet som et toppserielag i norsk fotball. Mediefokuseringen er voldsom, både i lokale, regionale og nasjonale medier. Intet produkt kan gi bedre og bredere profilering av stedet det hører hjemme.

Hva kan vi bruke det til?
Mye. Vi vet at kultur- og idrettstilbudet teller mye når familier skal vurdere å flytte på seg. Jobbmuligheter for partneren, gode og trygge oppvekstvilkår for barna, og gode kultur- fritidstilbud er viktige betingelser for å etablere seg på et nytt sted.

Å lokke med FKH- Rosenborg på et nyslått Haugesund Stadion og HHK- Barcelona i Europacupen i håndball er krydderet. Sammen med Keane, Bryan Adams, Elton John og snart (?) Bruce Springsteen på en stappfull rådhusplass.

Idrettsregionen er også godt for business. Vi vet at bedrifter i Stavanger og Bergen bevisst bruker fotballopplevelser på Stadion til å skape gode relasjoner til forretningskunder. Alle, nesten alle, har et forhold til fotball, og jeg vet av erfaring at fotballprat bryter isen i mange relasjoner.

Den medieoppmerksomhet som blir eliteserielag til del skaper også nysgjerrighet rundt byen og regionen. Vi får gratis eksponering av Haugesund og omlandet verdt mange titalls millioner kroner. Erfaringsmessig får det både turister og forretningsfolk til å sette oss på kartet over steder som må oppleves. Sjekk Molde, Ålesund og Sandefjord og se hvilke ringvirkninger og prosesser en slik eksponering kan skape.

Som indremedisin er et lag i eliteserien en kraftfull resept. Den skaper tilhørighet, den river ned gjerder og den skaper begeistring og stolthet i regionen. De positive erfaringer som politikere og fotballedere i Ålesund fortalte om i Haugesunds Avis for ei uke siden, kan vi også høste, om vi forvalter muligheten godt.

For det er det det handler om. Vi har fått en ”golden opportunity” til å vise Haugesund, Haugalandet og Sunnhordland for hele landet. Vi må tråkke løypa selv, men også lære av de suksesser og feilgrep som andre byer/regioner i samme situasjon har gjort.