Idrettstopper til Fjord Motorpark

05.10.2018
I helga kommer ledere fra det internasjonale idrettsforbund for motorsykkelidrett til regionen.
Fjord Motorpark vil lørdag 5. oktober få møte to styremedlemmer i FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) som er det internasjonale idrettsforbund for motorsykkelidrett.

Dr. Wolfgang Srb og Mr. Jorge Viegas er begge presidentkandidater til toppvervet i FIM og besøker Haugesund i helgen som ledd i deres valgkamp, i forbindelse med at Norges Motorsportforbund (NMF) i år er vert for Nordic Motorsport Council. (NMC er et felles organ for søsterorganisasjonene i alle de nordiske landene). Dette nordiske møtet avholdes fredag 5. til søndag 7. oktober og er lagt til Haugesund for å vise det beste av Vestlandet, heter det i en pressemelding.

Det må også nevnes at Dr. Wolfgang Srb i tillegg også er president i FIM-Europe. For Fjord Motorpark er det en viktig anledning for å drøfte det internasjonale idrettspotensialet for vår idrettsarenaen med to av de viktige beslutningstakerne i en av verdens største idrettsorganisasjoner. FIM og FIM-Europe organiserer noen de største idrettsarrangementer i verden. I tillegg arrangerer både FIM og FIM-Europe hvert år sine årlige kongresser med over 4-500 tilreisende delegater fra 113 land. Derfor er det også interessant å avklare om slik idrettskongresser kan legges til Haugesund etter at Fjord Motorpark er etablert. Dette kan gi betydelige ringvirkningene for reiselivsnæringen på hele Haugalandet.

Norges Motorsportforbund (NMF) inngår i et samarbeidet mellom Norges Idrettsforbund og Norway Convention Bureau om å tiltrekke store idrettsarrangementer og idrettskongresser til Norge. NMF er også medlem av to andre internasjonale idrettsforbund for båtsport og radiostyrt motorsport. NMF er et anerkjent nasjonalt forbund som kan være vertskap for kongresser også i disse idrettsforbundene. For vår region er det derfor viktig benytte slike anledninger når beslutningstakere fra verdens største idrettsorganisasjoner er på besøk.

På lørdag er det også løpsdag med et stort breddeløp på Helganes Motorsportsenter i regi av Karmøy Motocrossklubb. Fjord Motorpark vil være vert for Dr. Wolfgang Srb og Mr. Jorge Viegas på lørdags formiddag og besøke Helganes.