Ikke akkurat skuggeredd

03.06.2009
Ser du en svett Helge Larsen i joggedrakt kan du være sikker på en ting: Han tenker på hva han nå skal finne på av dævelskap…

46-åringen liker å tyne kroppen sin. Langs asfalten på Nord-Karmøy tilbakelegger han fra fem til syv mil hver uke. Det er på disse løpeturene han tenker strategi. Det er på disse løpeturene han kan fullføre tankerekker uten å bli forstyrret. Det er på disse løpeturene han klekker ut hvordan han skal gå i strupen på Kristian Eidesvik og SR Bank, på slavekontraktene til Norsk Personalforvaltning- og til og med gå i klinsj med sine fagforeningskamerater på Fatland Slakteri i Ølen..
Noen synes han er en oppblåst, pr-kåt fagforeningspamp som stikker nesen sin borti saker han ikke har noe med. Andre klapper han på skuldra og mener fagbevegelsen i nordfylket endelig har fått en kar med tæl i.
Selv mener han seg født med en sterkt fremskredet rettferdighetssans. Og at når han gyver løs på alle selskapene som prøver seg på sosial dumping er det like mye for å redde norske arbeidsplasser som å gi polakker og ukrainere levelige arbeidsvilkår.
- Jeg har fått telefoner fra byggmestre i Haugesund og på Karmøy som ber meg stå på. De klarer ikke å konkurrere med firma som tilbyr slavekontrakter og folk som jobber svart. Det er ungene våre jeg tenker på. Hvis vi tillater slike forhold i arbeidslivet har de ikke en sjanse til å få seg jobb når de blir voksne.
Han kommer fra enkle kår på Solvang, Helge Larsen. Nordfylkets nye LO-boss er mekaniker av yrke, og jobbet offshore for HMV i sine første år. Der viste han seg snart som en ryddig kar, og ble hovedverneombud på Heidrun-plattformen i 1984 og under oppjekkingen av Ekofisk i 86-87. Senere fartet han verden rundt som reiseoperatør på LPG-tankere før han i midten av 90-årene, helt tilfeldig, kom i kontakt med daværende Kopervik Slip og fikk jobb som mekanikerbas.
- Men jeg likte meg ikke på andre sida av bordet, mimrer Helge Larsen. I 1997 ble han valgt til klubbformann ved Karmsund Maritime, og det har han vært til bedriften gikk konkurs for noen få måneder siden.
- Vi fikk signaler på styremøter i fjor høst om at noe var i gjære. Men at det skulle ende i konkurs var helt fjernt for oss, sier han fra kontorstolen i LO-huset ved Smedasundet. Der er han fra 1. mai trådt inn i heltidsstillingen som LOs distriktssekretær med hovedansvar for petrokjemisk industri.
- Har du hatt noen påvirkning på utviklingen ved Karmsund Maritime?
- Helt klart, kommer det kontant. Vi har vært døråpnere til politisk og fagligpolitisk toppnivå og fått innpass hos både statsministerens kontor og LO-sjefen. Til slutt sto det verken på myndigheter eller statlige institusjoner, men på at SR-Bank og Solstad skulle bli enige. Vi vet hvordan det gikk.
- Du har eglet på deg selveste Kristian Eidesvik..?
- Ja, jeg føler jeg må blåse ut av og til for å få fart i prosessen. Tida går, og hvis vi ikke får noen avklaring om verftets framtid kan grunnlaget for ny drift forsvinne. Og her har SR-Bank et klart ansvar, sier Helge Larsen.

Jeg antar Ole Henrik Nesheim hadde en tilsvarende opplevelse av den uredde fagforeningslederen for noen år tilbake. Larsen fikk voldsomme medieoppslag like før lønnsoppgjøret i 2005 da han gikk til frontalangrep på Nesheims selskap Genfer Lloyd og påstander om sosial dumping.
- Jeg skjemtes over at en reder fra Haugesund kunne utnytte billig, utenlandsk arbeidskraft på denne måten. Debatten gikk høyt og jeg fikk trusler fra flere hold. Men jeg sto på mitt, og vi fikk virkelig satt sosial dumping på kartet, sier Larsen.
Han ble nærmest rikskjendis over natten, og Helge Larsens uredde kamp mot markedskreftene ble lagt merke til av ytringsfrihetens voktere. Han holdt foredrag for Fritt Ord, og ble i 2006 tildelt prisen Stockmanns Hammer sammen med Ignacy Nieznaj, rørlegger i Adecco, for å ha avslørte sosial dumping og trusler om bøter i firmaet Genfer Lloyd.
- Jeg har et greit forhold til Ole Henrik i dag. Vi heier jo på samme lag, smiler Helge Larsen og referer til begges uhelbredelige lidenskap for haugesundsfotballen.

Men rollen som vaktbikkje har han aldri glemt. Og da han i vinter fikk nyss i at ukrainske helsearbeidere ble hentet til Haugalandet på tvilsomme betingelser, hogg fagforeningsmannen fra Torvastad til igjen. I utvetydige ordelag gikk han til frontalangrep på så vel kommuner som Norsk Helsepersonell for sosial dumping og ”slavekontrakter”.
- Vi aksepterer ikke at folk blir underbetalt verken i helsevesenet eller i noen andre yrker. Dersom du er i Norge og jobber skal du behandles som en arbeidstaker og ikke som slave, proklamerte den indignerte fagforeningsformannen til NRK.
Å ta folk på andre sida av bordet, er legitimt. Men det vakte berettiget oppsikt da den samme Larsen angrep fagforeningsleder Arild Flesjå ved Fatland Slakteri for å stå i ledtog med ledelsen angående arbeidskontrakter med ukrainske slakteriarbeidere.
– Her bør både ryggmargsrefleks og rettferdighetsprinsipp slå inn. Dersom Flesjå kan forsvare det som skjer hos Fatland, har klubben et utrolig dårlig utgangspunkt for å ta vare på sine norske medlemmer, om de slipper dette løs på arbeidsplassen, sa Larsen til Haugesunds Avis.

Som man skjønner; 2 barnspappaen fra Torvastad er en uredd sjel. Det er derfor på ingen måte overraskende når Helge Larsen forteller at raske motorsykler og biler er hans lidenskap nummer en på fritida. En Suzuki GSXR 1300 Hayabusa hentes fram fra garasjen titt og ofte og å håndtere verdens råeste tohjuling med speedometerlimit på 340 km/time krever i sannhet sin mann.
I fjor solge han Porchen sin, og skulle du oppdage Helge Larsen utenfor en av byens bilforhandlere er det fordi han er på hvileløs jakt etter en erstatning.
I sine yngre år spilte han ungdomsfotball på Haugar, og interessen for idretten har aldri sluppet taket. Når Liverpool slåss om poeng i Premier League finner du han foran TV-skjermen hjemme i stua eller i godt selskap med kompiser et eller annet sted på Haugalandet.
Han er fast inventar på FKHs hjemmekamper og har den samme forventningen til gull og heder foran hver eneste sesong.
- Vi blir skuffa hvert eneste år. Men det er jo forventningen som holder liv i oss fotballentusiaster, er det ikke? smiler han håpefullt før han blir ropt på av kolleger i LO-huset som skal ha ham med til møte i Kopervik.