Ikke vårt Vestland

31.05.2018
Vårt Vestland består som før. Næringsalliansen kommer fortsatt til å jobbe for et samlet Vestlandsfylke.
7. juni skal saken om navnevalg for det nye fylket opp til endelig behandling i Stortinget.  Når Hordaland og Sogn og Fjordane slås sammen til et fylke, defineres brorparten av bedriftene på Vestlandet ut av landsdelen. Bare de som ønsker et svakere næringsliv på Vestlandet har grunn til å stemme for et slikt valg.

«Næringslivet på Vestlandet» er en svært sterk merkevare. Aksen mellom Stavanger og Bergen er et tyngdepunkt for norsk industri og verdiskaping. Rogaland og Hordaland er helt i toppen blant landets fylker når det gjelder verdiskaping.

Næringslivet på denne aksen har mye felles, spesielt innenfor havnæringene. En av de viktigste næringspolitiske sakene de siste årene har vært en fergefri kyststamvei. Hensikten er selvsagt å korte ned reisetiden for å i enda større grad kunne utvide et felles bo- og arbeidsmarked. Forbedret infrastruktur er et konkurransefortrinn for næringslivet og styrker det allerede gode samarbeidet mellom enkeltbedrifter og bransjer langs kysten.

Næringsforeningene i Stavanger, Haugesund, Stord og Bergen har som hovedoppgave å bedre rammebetingelsene for medlemsbedriftene våre. Samlet representerer vi rundt 4.000 bedrifter. Vår oppgave blir å forhindre at regionstrukturen som nå etableres med en sammenslåing av kun fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane, splitter og svekker merkevaren «næringslivet på Vestlandet». Fylkene har nemlig også en viktig rolle som næringsutvikler, og når nye fylkesgrenser er definert uten at den viktigste næringsstrukturen blir fanget opp av ett forvaltningsnivå i form at ett fylke, er det all grunn til bekymring.

Hva forbinder folk med Vestland-identiteten? Det første mange tenker på er nettopp de mange spennende bedriftene, utvikling av teknologi, sterk gründerkultur og en eksepsjonell verdiskaping som norsk økonomi er tuftet på. Nå legges det altså opp til en regionsreform og et navnevalg på det nye fylket som er i komplett disharmoni med næringsklyngen på Vestlandet.

Næringsforeningene har ikke tenkt å endre på definisjonen av Vestlandet. Vårt Vestland består som før. Vi kommer til å jobbe aktivt for at vi får et fylke på Vestlandet, og at Rogaland og det nye fylket for Hordaland og Sogn- og Fjordane finner sammen i et nytt fylke. Og vi ønsker at man ser ulike strukturelle endringer mer samlet, slik at vi får samme geografiske fordeling for fylke, politi, helseregion, utdanning og beredskap.

Marit Warncke                           Harald Minge                                  Anne Grete Sandtorv                Egil Severeide

Bergen Næringsråd       Næringsforeningen i Stavanger-regionen        Stord Næringsråd           Næringsforeningen   Haugalandet