Industrileder ble rådmann i Trondheim

01.02.2012

Bystyret har tilsatt Stein A. Ytterdahl (60), tidligere Ap-ordfører i Farsund, som ny rådmann i Trondheim. Han har vært industrileder både i Sauda og Odda.

Ytterdahl ble historisk i Farsund-politikken da han i 2007 ble første Ap-ordfører i den "blå" kommunen. Han er utdannet sivilingeniør fra NTH og har innehatt ledende stillinger i norsk og nordisk industri.

Han går til Trondheim kommune fra jobben som direktør ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand, hvor han bare har vært noen få måneder. Han tiltrådte direktørstillingen etter at han gikk av som ordfører i Farsund i forbindelse med fjorårets kommunevalg. Ytterdahl er tilbudt stillingen I Trondheim på et åremål på seks år.

Ytterdahl har bred erfaring fra næringslivet, opplyser Farsunds Avis. I tillegg til fireårsperioden som Farsunds-ordfører har han hatt flere lederstillinger i norsk næringsliv. Han har hatt sjefstitler hos Elkem i Sauda og i Farsund, Norsk Hydro, Handelshøyskolen BI, Bredero Price, Statoil og Boliden Odda.