Ingeniørmiljøenes skaperkraft

22.06.2012

Jeg er ikke ingeniør, men skulle gjerne vært det. Skaperkraften i disse miljøene tiltaler meg. I denne utgaven av Jobb & Næring finner du flere eksempler på hva disse praktikerne klarer å få til.

Mads Bårdsen i DeepOcean er en av dem. 41 år gammel, og leder av et subsea-selskap som skal bli verdensledende. Han er en av de mange som har bakgrunn fra Stolt Comex-miljøet på Risøy, og som valgte å satse lokalt framfor å flytte med selskapet ut av Haugesund.

I dag står Mads og mange av hans tidligere arbeidskolleger bak mange av de mest spennende teknologibedriftene på Vestlandskysten. Imenco (Geir Egil Østebøvik), Kystdesign (Erik Bakkevig), Reach Subsea (Jostein Alendal), for å nevne de heteste.

DeepWell på Husøy er bygd over samme lest. Troikaen Karl Garvik, Ove Vareberg og Asbjørn Hauge ville ikke flytte med Aker Maritime Well til Stavanger, og fikk Solstad og Østensjø med på å bygge opp et brønnintervensjonsselskap på Karmøy. I dag gir DeepWell arbeid til langt over 100 personer.

I Sunnhordland ser vi mye av det samme. Fra Aker-konsernet (nå Kværner) spretter det opp nye selskaper bygd opp av ingeniører som har sett forretningsmuligheter. Kjempespennende Advantec , med min gamle fotballkamerat Magnar Åland som drivkraft og som nå har 150 ansatte, Palantir (Arvid Dregelid) som leverer IT-løsninger til internasjonal shipping og Future Operation Management (Are Pedersen), som bygger opp en "software" ingeniørbedrift i gamleskolen på Håvik på Bømlo.

I Kvinnherad er det bygd opp et miljø rundt redningsutstyr og livbåter som er i verdenstoppen. På Stord-konferansen nylig fortalte Styrk Bekkenes om den seks år gamle bedriften Noreq, som med basis i regional kunnskap har etablert kontorer i Rio, Dubai, Polen, Kina og USA og selger for over 300 millioner worldwide.

Erna Solberg kalte Sunnhordland landets leverandørhovedstad på den samme konferansen, fordi industrien gjennom år har bevist at den kan levere smarte, kvalitative og kostnadseffektive løsninger til energisektoren. En voldsom ordrereserve er resultatet, og en framtidstro vi knapt har sett maken til.

På Risøy bygger Aibel opp kontorer som skal huse 600 ingeniører. En del av dem går garantert svangre med ideer om å starte for seg selv en gang. All erfaring tilsier at fra slike store miljøer skjer det knoppskyting, som resulterer i nye og spennende arbeidsplasser.

Slikt skjer, der ingeniørene møtes..