Inn i nytt år med ny visjon

06.01.2011
Næringsforeningen går inn i 2011 med en ny og ambisiøs visjon. "Vi skal bygge Vestlandets knutepunkt" er en hårete visjon, men den er inspirerende og tegner et ønsket framtidsbilde av regionen ,sier adm.dir. Egil Severeide.

Haugesundregionens Næringsforening har det siste tiåret arbeidet ut fra visjonen om at HN "skal være den viktigste samhandlingsarena for utvikling av et konkurransedyktig, variert og framtidsrettet næringsliv på Haugalandet."

- Vi føler at vi langt på vei er kommet dit i dag. Vi er blitt paraplyorganisasjonen og samhandlingsarenaen for næringslivet i regionen, og har 1400 bedrifter bak oss. Nå føler vi at vi må ha noe mer å strekke oss etter. Derfor den nye visjonen, sier Severeide, som redegjorde for bakgrunnen i en kronikkk i Haugesunds Avis nyttårsaften. Her er utdrag fra kronikken:

Framtiden for Haugalandet ser lys ut, slik vi i Næringsforeningen ser det. Vi har nettopp avsluttet en omfattende intern prosess, som har endt opp med en ny visjon:” Vi skal bygge Vestlandets knutepunkt”.
Det er en hårete ambisjon. Dette er ikke noe vi klarer selv, her må alle gode krefter delta. Men det er et faktum at de store kommunikasjonsprosjektene som nå blir planlagt på Sør Vestlandet plasserer Haugalandet midt i smørøyet.

Utbyggingen av E 134 med nye tunneler både øst og vest for vannskillet gjør dette til den selvsagte transportkorridoren mellom Øst- og Vestlandet. Rogfast (dette tiåret) og Hordfast (neste tiår) gir oss fastlandsforbindelse mellom Bergen og Stavanger og vil redusere reisetiden til vel 2 og 1 time fra det sentrale Haugalandet.

En slik kommunikasjonsrevolusjon vil gi økt aktivitet i regionen vår. Om vi legger forholdene til rette gjennom samordnet planlegging av attraktive næringsområder og felt for boliger og hytter, har vi store muligheter for å trekke til oss så vel bedrifter som flinke folk.

Det gigantiske industriområdet som nå åpnes på Gismarvik, er et godt eksempel på slik langsiktig planlegging. Her ligger et område tilsvarande 1000 fotballbanar og venter på bedrifter som vil etablere seg midt i aksen Bergen/Stavanger med flust av plass til ein rimeligere penge enn i nabobyene.

Men resultatet er avhengig av en omfattende markedsføring i inn- og utland. Som tilårskommen fotballspiller er jeg glad for den signaleffekten FK Haugesund gir om regionen. Fotballkraften er samlet i en storklubb, som kan hevde seg blant de beste. Vi jobber med den samme strategien i Næringsforeningen, samle næringslivet i en sterk organisasjon, som kan vise omverdenen hva vi har å by på.

Vi ønsker at det samme skal skje i kommunene. I skjæringspunktet mellom konkurranse og alliansebygging er det viktig å ha en kraftfull aktør som kan tale regionens sak. I dag har Stavanger 130.000, Bergen 260.000 innbyggere. Den største kommunen på Haugalandet har 40.000. Hadde vi samlet Haugalandet i en storkommune med rundt 90.000 innbyggere, ville vi hatt kjøttvekt nok til å bli en aktør våre naboer i sør og nord måtte ta større hensyn til.

En region med færre, sterkere og mer samkjørte aktører er vår drøm. Da har vi verktøyet som skal til for å oppfylle ambisjonen om å bli Vestlandets knutepunkt. Det skjer neppe i 2011, men jeg er overbevist om at prosessen er i gang og at den vil skyte fart dette året.