Innovasjonspris til Kvinnherad-bedrift

14.08.2012
Konseptet ble presentert under Stordkonferansen i fjor. Nå har Eide Marine Services fått innovasjonspris for sin nye farkost.
Innovasjonspris 2012 ble tildelt under årets Sildajazzkonferanse. Det er en av våre medlemsorganisasjoner, Norsk Petroleumsforening Nord-Rogaland og Sunnhordland, som står bak prisen og som kunne glede seg over en femdobling av antall kandidater til årets pris.

«NPF ønsker å gi innovative bedrifter den oppmerksomheten de fortjener. Innovasjon er det som driver industrien og bransjen fremover og en synliggjøring av regionens ideer vil skape grobunn for ny kunnskap og et miljø som løfter regionen» , sier Ida Vassmo Andersen leder av NPF for Nord-Rogaland og Sunnhordland.

Årets Innovasjonspris ble gitt på bakgrunn av utviklingen av et nytt fartøyskonsept som kombinerer de beste egenskapene fra halvt nedsenkbare rigger og enskrogsfartøy. I stilleliggende vil det ha mye de samme sjøegenskapene som en halvt nedsenkbar rigg, og under transit vil en kunne oppnå hastigheter som er sammenlignbare med enskrogsfartøy. I tillegg vil en kunne redusere kostnadene betraktelig ved utførelse av brønnoperasjoner og andre undervannsoperasjoner i forhold til ved anvendelse av konvensjonelle rigger.

- Eide Marine Services har også vist mot ved å satse så mye på et nytt fartøykonsept. Dette får de nå betalt for gjennom inngåelse av store kontrakter. Dette er nok et eksempel på regionens innovasjonskraft; noe som vil være veldig viktig for fortsatt å være konkurransedyktig også i fremtiden, heter det i juryens begrunnelse.