Innvandring sikrer folkevekst

28.03.2011
Befolkningen i Norge vokste mer enn dobbelt så mye i fjor som i 1951, målt i absolutte tall. Mens folkemengden økte med 30 500 personer i 1951, var tallet 62 100 i 2010.

Grunnen til befolkningsveksten er en annen i dag enn i tidligere år. Mens det var fødselsoverskuddet som sørget for folketilveksten her i landet på 1950-tallet, er det i våre dager nettoinnvandringen som er den viktigste grunnen. Mer enn to tredjedeler av tilveksten skyldes nå nettoinnvandring, skriver SSB

Fødselsoverskuddet utgjorde årlig om lag 1 prosent av folketallet de første årene på 1950-tallet. Dette overskuddet sank de følgende tiårene. I 1985 nådde det sitt laveste punkt på bare 0,2 prosent av folketallet. På 1950-tallet, og delvis også på 1960-tallet, hadde vi et utvandringsoverskudd. Etter dette har vi, med ett par unntak, hatt et innvandringsoverskudd som har vist en økende trend. De siste fire årene har innvandringsoverskuddet vært spesielt stort.

Les meer her: