Investor/gründer og "Fuck up"-kveld

25.10.2018
Næringsforeningen er hjertelig til stede på Nyskapingsuka med debattledelse og eget arrangement.
"Fuck up"-kvelden onsdag er Næringsforeningens hovedarrangement, der både Sigurd Aase, Margareth Hystad og Stein Lande forteller om sine opp- og nedturer. Program og påmelding her

Samme dag men på formiddagen fra kl. 08.00 til 12.00 arrangeres DNB NXT, en av regionens største møteplass for investorer, vekstselskaper og gründere. En av gründerne vil forlate arrangementet kr 20.000 rikere.

DNB NXT  arrangeres for andre gang under Nyskapingsuka.  Dette er et samarbeid mellom DNB, Validé Haugesundregionen, Gründerloftet og Næringsforeningen.

Stig Hatteland  forteller om reisen fra kolonialhandel til teknologibedrift og Pål G. Eide fra NCE Maritime CleanTech som vil fortelle om innovasjon i den maritime næringen.

Høydepunktet for mange blir pitchekonkurransen for gründere hvor de kan vinne kr 20.000,- i tillegg til heder og ære.

Egil Severeide avrunder dagens program ved å lede paneldebatten. Haugesund er et av de siste stedene hvor det avholdes DNB NXT i år, og det har gitt gode synergier andre steder i landet.

• Vi ønsker å koble gode ideer og kapital, og dette er en god arena for dette. Vi samler investorer, gründere og andre interesserte for en innholdsrik dag som forhåpentligvis vil gi positive ringvirkninger i samfunnet på både kort og lengre sikt, forteller Muamer Sehic, kundeansvarlig for DNB Bedriftsmarked.

Alle arrangørene er opptatt av å fremheve den lokale verdiskapingen i regionen og Rikke T. Lønning fra Validé Haugesundsregionen støtter opp under viktigheten av denne møteplassen.

• Selskaper i tidlig fase trenger både kunnskap og kapital, og her har de muligheten til å få begge deler. Det er ikke enkelt for gründerbedrifter å skaffe kapital, da investorer ofte tenker veldig tradisjonelt når de går økonomisk inn i en bedrift. Derfor etableres nå et nytt investornettverk i regionen, BAN Haugesund, noe vi vil fortelle mer om på DNB NXT, sier Lønning.

Marius Selsø Håkonsen i Gründerloftet ser også nytten av dette arrangementet.

• Her kan gründerne skaffe seg viktige kontakter og for noen vil det forhåpentligvis resultere i investorer for ideen sin. Håkonsen forteller videre at mange gründere ønsker aktive investorer som kan bidra både med kapital og kunnskap gjennom et styreverv eller lignende.

• Pitchekonkurransen er for øvrig en ypperlig anledning til å få presentert ideen sin, og erfaringen fra i fjor var at det var underholdende for tilskuerne også, avslutter Håkonsen.

Fakta om DNB NXT Haugesund

• Arrangeres for andre gang 31. oktober

• Arrangørsamarbeid mellom DNB, Validé Haugesundregionen, Gründerloftet og Næringsforeningen

• Stig Hatteland, Pål G. Eide og Marcus H. Eikeland er noen av de du vil møte