Inviterer til digital Agenda-konferanse

03.06.2020
To statsråder blir med når Haugaland Vekst inviterer til "Digital Agenda" neste uke
Denne digitale konferansen er et oppspill til den årlige Agenda-konferansen vi skal ha til høsten, sier adm.dir. Tormod Karlsen i Haugaland Vekst. Han er glad for at næringsminister Iselin Nybø (V), olje- og energiminister Tina Bu (H), stortingsrepresentant Espen Barth Eide (AP) og leder av Stortingets næringskomité Geir Pollestad (SP) vil delta.

Også vår egen Terje Halleland (Frp) vil delta.

-Vi ser frem til å høre hva de kan bidra med, og vil benytte anledning til å adressere både dem og andre relevante aktører som kan og må bidra til en positiv utvikling for styrket nasjonal verdiskaping, sier Karlsen. Han minner om at temaet for konferansen er

hvordan kan vi snu krise til muligheter innenfor noen av de viktigste og mest utsatte næringene i regionen?

-I Menon Economics sin rapport «Regional effekt av korona for norsk eksportrettet næringsliv» er det i vår region fire kriserammede næringer som utpeker seg: Maritim/offshore leverandørindustri, prosessindustri, sjømat og reiseliv. Dette er eksportnæringer som står for en betydelig del av verdiskaping i landet generelt og her i Rogaland spesielt.

Den digitiale konferansen går over to dager.

Det vil være fire sesjoner under konferansen, knyttet til hver sin utsatte eksportrettede næring. Menon Economics vil innlede hver sesjon med status for den aktuelle næringen.

Hele programmet for konferansen vil være klart om kort tid, men det er allerede klart at disse vil delta under de fire digitale sesjonene:

Agenda Reiseliv (Tirsdag 9. juni kl. 10.00 – 11.00)
Næringsminister Iselin Nybø, Nina Kaltwasser fra Eljarvik Gård, Vigleik Dueland fra Destinasjon Haugesund og Haugalandet og Fjord Norge ved direktør Stein Ove Rolland

Agenda Industri og Energi (Tirsdag 9. juni kl. 12.00 – 13.00)
Leder av Stortingets næringskomité Geir Pollestad, Ingrid Guddal fra Norsk Hydro og Tiril Fjeld fra Haugaland Næringspark

Agenda Havrom (Onsdag 1o. juni kl. 10.00 – 11.00)
Olje- og energiminister Tina Bru, Espen Barth Eide (AP), Kenneth Walland fra Østensjø Rederi og representant fra Westcon.

Agenda Sjømat (Onsdag 1o. juni kl. 11.30 – 12.30)
Klyngeleder STIIM, Andreas Heskestad, Bjørn Inge Staalesen fra Ecofisk og Kåre Olav Krogenes fra Viewpoint Seafarm

Det er mulig å melde seg på alle, eller bare noen sesjoner.
Velg hvilke av sesjonene du vil ha med deg, og MELD DEG PÅ GRATIS HER!

Påmeldte vil motta link til konferansedeltakelsen i forkant av sesjonene.