Iron Maiden sjefen lanserer eget øl

07.11.2013
Vokalist Bruce Dickinson har endelig fått lov til å lage sitt helt eget brygg – til stor glede for både ham selv og Maiden-fans. Om Dickinson tar med smaksprøver når han gjester Haugalandskonferansen 7. mars sier pressemeldingen ingenting om ….
Bruce Dickinson, som fronter det britiske heavy metal-bandet Iron Maiden, er en ekte ale-entusiast, og har alltid drømt om å få muligheten til å lage sitt helt egne autentiske britiske øl. Han har sammen med resten av bandet derfor inngått et samarbeid med familiebryggeriet Robinsons, og resultatet er ølen Iron Maiden Trooper.

«Jeg har alltid vært en stor tilhenger av tradisjonell engelsk ale, så da vi ble spurt om vi var interesserte i å lage vårt eget øl trodde jeg at jeg hadde sovnet inn og kommet til himmelen. Men jeg må innrømme at jeg var veldig nervøs da jeg skulle begynne å jobbe med Robinsons – det føltes som om jeg var på audition igjen for første gang på 30 år», sier Bruce Dickinson.

Iron Maiden Trooper ble lansert i mai, og har siden den gang solgt i godt over to millioner eksemplarer på verdensbasis. Ølen gjør like stor suksess i våre naboland, hvor den har blitt den raskest selgende britiske ale i Systembolagets historie, og den nest mest solgte totalt i Sverige.

The Trooper er for øvrig en av Iron Maidens mest populære låter, og når den fremføres på konserter veiver Bruce Dickinson alltid med et stort britisk flagg iført en rød militæruniform som skal være lik dem som ble brukt under slaget ved Balaklava, som sangen handler om.

«Dette er intet mindre enn et strålende samarbeid. Robinsons er et av Storbritannias mest kjente og respekterte familieeide bryggerier, og Iron Maiden er et av verdens mest innflytelsesrike rockeband. I tillegg setter Bruce Dickinson og resten av gutta i Iron Maiden oppriktig pris på en halvliter med god ale – og det samme gjør mange av tilhengerne deres. Musikk og øl taler til sansene våre på hver sin måte, og i kombinasjon kan god musikk og velsmakende drikke gi store opplevelser man sent glemmer»sier Tølløv Foss Heggem i den norske importøren Excellars

Reservasjon av plass til Haugalandskonferanse 7. mars 2014 kan du gjøre her: