IT-grûndere med "gull-patent"

06.01.2012
Et Karmøy-selskap med fire gründere har søkt om patent på et sikkert, trådløst kommunikasjonssystem. Nå er butikken verdt flere hundre millioner kroner, skriver Finansavisen.

- Veksten av mobile enheter er blitt et kjempestort sikkerhetssystem, sier daglig leder Alf Kenneth Bråthen fra Kopervik til avisa.

Sammen med Bjarne Bjerkeland, Jan Martin Kristiansen og Odd Helge Rosberg har han jobbet på spreng i tre år for å utvikle et system som sikrer trådløs tilgang til sine dataenheter selv om de er slått av eller befinner seg langt av sted. Nå er systemet patentert gjennom selskapet Rosberg Systems, og store data- og teleselskaper står i kø for å få tilgang til teknologien.

Grunderne har selv og gjennom venner og kjente finansiert utviklingskostnadene, men selskapet har også fått penger gjenom Karmøy Omstillingsselskap, Innovasjon Norge og Sparebanken Vest.Totalt er det skutt inn 15 millioner kroner.

Per Bjørn Habbestad, kjent industrileder som i fjor sluttet som administrerende direktør i Apply Group, er styreleder i selskapet.

Styremedlemmer: Bjarne Bjerkeland, Svein Magne Spanne, Lars Sverre Skaar, Anne Cathrin Østebø, Hilde Engevik Jørgensen, Jan Martin Kristiansen
Daglig leder: Alf Kenneth Bråthen