Jakter på flerkulturelle ledertalenter

15.05.2012
NHO Rogaland er på jakt etter flerkulturelle ledertalenter på Haugalandet. Progammet Global Future er et godt virkemiddel.

.

Global Future er et talentmobiliseringsprogram som skal bidra til et mer velfungerende og inkluderende arbeidsmarked, utnytte mangfold og gjøre nye rollemodeller synlige.
Prosjektet ledes av prosjektleder i NHO Rogaland Suzanne de Kok Selstad.

"For kull 1 har vi så langt flotte resultater. Nå er vi på jakt etter 25 nye heldige deltakere som får lov til å være med i 1 ½ år med leder-selv utvikling, styrekompetanse, retorikk og nettverksbygging.

Disse får alle sin personlige mentor fra næringslivet. Vi har et mål om flere deltakere, flere mentorer og partnere fra Haugalandet. Vi ønsker å profilere Haugalandet som et attraktivt arbeidsmarked", sier Selstad.

Resultatene for i Rogaland per mars 2012 for kull 1 er at 18 av 25 deltakere har fått karrierebevegelse.

Deltakerne har fått utvidet kunnskap om seg selv, sin egen rolle i det norske arbeidslivet og knekt en del norske koder. De har fått økt nettverk ved å bli kjent med hverandre, med de 25 mentorene og våre samarbeidspartnere. "De har fått økt selvtillit, ikke alt er like lett å måle i tall", sier Selstad.

Prosjektet har fått flere nye samarbeidspartnere på Haugalandet, ved siden av en aktiv Haugesund kommune er nå også Gassco og Haugaland Kraft partner.

Noen bedrifter er ennå i tenkeboksen. -"Vi håper på flere bedrifter fra Haugalandet som partner i prosjektet. Spinn-off effekter Global Future Tankene bak Global Future, at også de flerkulturelle ressursene må brukes, sprer seg langsomt blant de som jobber med rekruttering både innenfor HR-avdelinger og rekrutteringsbyråer.

De begynner å tenke nytt - de begynner å legge om rekrutteringsrutiner. Denne gruppen kan tilføye både mye kompetanse, språk og kulturforståelse. På NHO Rogaland sin webside ligger linken til søknadsprosessen og detaljinformasjon om prosjektet.

Mandag 21. mai er det informasjonsmøte på HSH om prosjektet.