Jubel for full drift

27.06.2018
Jippi! Nå er teknologipiloten på Karmøy i gang for fullt..
En ny milepæl er passert i Hydros historie. Denne uken er alle de 60 elektrolysecellene i drift i Hydros pilotanlegg på Karmøy, der Hydro skal industrialisere verdens mest klima- og energieffektive teknologi for aluminiumproduksjon.

– Vi ønsker å være globalt ledende innen teknologi og innovasjon i vår bransje, og teknologipiloten på Karmøy bidrar til å realisere denne ambisjonen og sikrer at det norske teknologimiljøet forblir globalt ledende innen bærekraftig aluminiumproduksjon, sier Hydros konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i en pressemelding.

Teknologien som testes på Karmøy, gir de laveste CO2-utslippene og et energiforbruk ved produksjon som er 15 prosent lavere enn verdensgjennomsnittet innen aluminiumproduksjon.

Utfordringer

Den første cellen ble startet i januar, mens den siste ble startet tirsdag denne uken. Under oppstarten har Hydro tilpasset utstyret som støtter cellene, og gradvis økt aluminiumproduksjonen. Sterke magnetfelt og ny grad av driftspresisjon er de viktigste utfordringene som har vært håndtert.

– Oppstarten av teknologianlegget har vært et viktig skritt for organisasjonen, og de gode resultatene så langt lover godt for den neste fasen, der teknologien vil bli verifisert i fullskala drift, sier Hilde Merete Aasheim, som leder Hydros forretningsområde Primærmetall.

De samlede kostnadene til teknologipiloten er 4,3 milliarder kroner, hvorav rundt 1,6 milliarder kroner dekkes av støtte fra Enovas program for støtte til ny energi- og klimateknologi i industrien. Innovasjon Norge bidro med 22,5 millioner kroner i den tidlige utviklingen av pilotanlegget.