Kan bli årets Lean-bedrift

16.10.2012
Hydro Aluiminium Karmøy slåss med Fibo Trespo og  Kongsberg Automotive på Raufoss om å bli kåret til årets Lean-bedrift i Norge
Hydro Aluminium på Karmøy produserer primæraluminium, men har også et støperi som produserer pressbolt og tråd. I tillegg har bedriften et valseverk som leverer spoler til transformatorviklinger og diverse produkter til bygg- og transportsektoren, skeriver tu.no.

Siden 2010 har bedriften redusert kostnadene på aluminium med 90 dollar per tonn, mens kapitalbindingen har blitt redusert med 15 prosent siden 2009. Sykefraværet har gått ned fra seks til 3,8 prosent siden 2007, i tillegg til at det har vært en stor reduksjon i antall klager og reklamasjoner fra kundene.

Kvalitetsleder Eivind Skeie liker det han ser.

– Som en del av lean-arbeidet har vi de siste årene delt ut forbedrings- og HMS-priser hvert kvartal i fabrikken. Målet med det er å få fram gode forbedringer og gode HMS-tiltak fra de ansatte, sier han.

– Hva tenker du om at dere er nominert til denne prisen?

– Vi syns det er kjempegøy og inspirerende. Vi syns det er kjekt at forbedringsarbeidet vi har drevet med blir lagt merke til, sier Skeie.

Les mer her: