Kan vi ta det på mandag?

30.11.2018
Få tegnere treffer bedre enn saudabuen Børge Lund. Lunch-skaperen er ute med ny bok og kommer selvfølgelig til Haugalandskonferansen.
Under Oljemessa tidligere i høst kom Lund drassende med et lass av eksemplarer av sin nye bok «Kan vi ta det på mandag?». Det er den syvende tegneserieboka om Kjell, Nico, Vanessa og de andre kontorheltene. Bøtteknott-kverulanten Kjell elsker eventer som oljemessa, med all sin gratis mat og gøye «giveaways». Lund også.

– Dette er som å komme hjem. Jeg er avhengig av denne kontakten med leserne, sier tegneserieskaperen i et intervju med Aftenbladet.

Lunch treffer tidsånden i Norges kontorlandskaper på en helt spesiell måte. Dressmennene og draktdamene på oljemessa og andre kjenner seg igjen og klistrer opp stripene på kontorbåsenes skillevegger og ved kaffeautomatene Men hva er det vi egentlig ler av?

– Det hviler et slør av bullshit over næringslivet, måten de snakker på, som det er godt å le av, mener Lund.

Sauda

Børge Lund vokste opp i Sauda. Etter å ha tatt høyere teknisk utdannelse ved Delft University of Technology i Nederland, begynte han i 1999 å jobbe som industridesigner, i følge Wikipedia.

I 2007 sendte Lund inn noen tegnerseriestriper til Dagbladets seriekonkurranse. Han vant ikke, men fortsatte å jobbe med den nye serien, som fikk navnet Lunch. Etter to perioder som gjesteserie i Dagbladet, begynte Teknisk Ukeblad å publisere serien fast høsten 2008. Året etter fikk Lunch innpass som biserie i Pondusbladet, og fast publisering i Dagbladet.[2]

I 2010 fikk Lund Pondus-prisen på 100.000 kroner for Lunch. I desember samme år inngikk han et samarbeid med Strand Comics. Sommeren 2011 utga Egmont Serieforlaget det første Lunch-albumet, «K-O-M-I-N-U-K-I-S-J-O-N», som på kort tid solgte ut opplaget. Sommeren 2013 fikk Lunch sitt eget blad, med utgivelse hver sjette uke. Det ble da den største nye tegneseriebladsatsing i Norge siden Pondus og Nemi i 2000 og 2002, med et lanseringsopplag på 60 000 på de første nummerne.

Mange land

I dag publiseres Lunch i 90 aviser og blader i Norge og utlandet [3], deriblant Dagbladet, Dagens Næringsliv, Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Sydöstran (Sverige), Ekstrabladet (Danmark), Iltalehti (Finland), Publimetro (Mexico), La nacion (Costa Rica), El diario expresso (Ecuador) og El informe de David (Panama).

Børge Lund bor med kone og tre barn i Stavanger, der han tegner serien Lunch på fulltid. Høsten 2014 utkom han med den første store, kronologiske Lunch-boka, kalt Sykt travelt, som gikk rett inn på bokhandlernes bestselgerlister. (Kilde Wikipedia)

Her er Lunds bøker:

• Lunch 1: Sykt travelt, – tegneseriebok, Egmont, (2014)

• Lunch 2: Ikke jobb mens jeg forstyrrer, – tegneseriebok, Egmont, (2015)

• Lunch 3: Godt forslag, men nei, – tegneseriebok, Egmont, (2016)

• Lunch 4: Hva var det jeg sa?, – tegneseriebok, Egmont, (2017)

• Lunch 5: Ikke for å være negativ, – tegneseriebok, Egmont, (2017)

• Lunch 6: Du jobber, vi ordner resten, – tegneseriebok, Egmont, (2018)

• Lunch 7: Kan vi ta det på mandag?, – tegneseriebok, Egmont, (2018)