Kanskje DU trenger en gründer?

01.11.2017
- Da gikk det et lys opp for meg. Hvorfor tenker ikke alle bedrifter sånt? skriver HN-direktør Egil Severeide
Denne uka står i nyskapingens tegn. Nyskapingsuka, der Næringsforeningen er en av arrangørene, setter gjennom ulike eventer søkelys på innovasjon og utvikling i nye og etablerte bedrifter.

Risikovillig kapital, er et av temaene som diskuteres. Finnes den i regionen vår. Er det bedrifter eller enkeltinvestorer som vil satse for å hjelpe gründere til å få realisert ideene sine?

På et av arrangementene presenterte Åge Bjørnsen i DNB hvordan landets største bank tenker.

Da gikk det et lys opp for meg. Hvorfor tenker ikke alle bedrifter sånt?

For DNB bruker ikke bare masse tid og krefter på å «hjelpe» gründere og matche dem med investorkapital av ren godvilje.

Banken leter også etter ideer, prosjekter eller firma som kan gjøre banken bedre.

Hjelp til selvhjelp, kalles det!

Gjennom DNB Next, som "gründerprosjektet kalles", kommer banken i kontakt med miljøer som kan finne opp smarte løsninger eller nye produkter, som kan gi DNB et konkurransefortrinn.

Særlig innen teknologi.

Hvorfor gjør ikke andre det?

I nesten alle powerpoint-presentasjone som er blitt vist denne uka, er det gründeren det er synd på. Det er han eller hun som trenger hjelp til å komme over kneiken.

Mange bedriftseiere og investorer har gått lei av ørkesløse fanatasihistorier fra gründere som tror de har funnet kruttet opp på nytt.

DNB-Bjørnsen snudde på flisa. Sterkt tabloidisert er hans budskap at det er bedriftene som bør jakte gode gründere, ikke omvendt. Fordi det er noen der ute som kan sitte på en løsning som kan gjøre bedriften bedre.

Hvorfor ikke tenke nytt og annerledes?

Har du en utfordring du gjerne skulle ha løst, hvorfor ikke be kreative krefter om hjelp?

Rett og slett bruke gründermiljøene på en annen måte..Finn egil Haraldseide

Finn Egil Haraldseide i Baikingu forteller om gründerbedriftens historie i Pitch-konkurransen.