Karmøy-bu ny SR-banksjef

27.05.2010
Arne Austreid, oppvokst på Karmøy og adm.dir. i selskapet Prosafe er ansatt som ny toppsjef i SR-Bank etter Terje Vareberg.

- Jeg er svært glad for å ha fått denne muligheten, og har stor respekt for det arbeid som er lagt ned og de svært gode resultater konsernet har oppnådd det siste tiåret under Terje Varebergs ledelse. Dette gir et godt grunnlag for å videreutvikle og styrke banken også i årene som kommer, sier Austreid i en børsmelding fra SR-Bank.

Austreid er utdannet petroleumsingeniør og har en MBA fra University of Aberdeen. Han har ledet Prosafe siden 1999. I perioden 1982 til 1998 arbeidet han i Transocean, både på land og offshore og ledet selskapet da han sluttet.

Norges største sparebank

Med toppjobben i Norges største sparebank og landets 5. største bankkonsern vil Austreid få ansvaret for en bank med 127 milliarder kroner i forvaltningskapital og 1100 ansatte fordelt på 51 kontorer i Rogaland, Agder og Hordaland. Lønnen blir troliv over 2,6 millioner kroner i året.

Styreformann Kristian Eidesvik i Sparebank1 SR-Bank sier dette i børsmeldingen fra banken:

- Styret er av den oppfatning at gode resultater skapes gjennom tillit, samarbeid og dialog med kunder, medarbeidere og tillitsvalgte. Dette har vi god kultur for i Sparebank1 SR-Bank. Arne Austreid har erfaring og personlige kvaliteter som styret mener vil kunne bidra til ytterligere å styrke denne kulturen, sier Eidesvik.

I en børsmelding fra Prosafe takker den nye konsernsjefen i Sparebank1 SR-Bank for seg etter 12 år i oljeserviceselskapet.

- Det har vært spennende å ha vært del av en suksessrik utvikling i Prosafe, og et privilegium å lede Prosafe frem til hva det er blitt i dag.

Børsmeldingen opplyser ikke noe om at Austreid overtar toppjobben i Sparebank1 SR-Bank.

Overlapper i høst

Austreid vil fortsette i Prosafe i seks måneder før han overlapper Vareberg i Sparebank1 SR-bank.

Terje Vareberg begynte som konsernsjef i Sparebank1 SR-Bank 1999 og var da uten jobberfaring fra bank. Han kom fra Statoil, der han var konserndirektør med ansvar for gassdivisjonen. Sin første adm.dir.-tittel fikk han i Agro Fellesslakteriet, der han begynte som 34-åring. Han er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole i Bergen. Fra årsskiftet blir han pensjonist.