Kjøper sitt femte Hydroselskap!

13.09.2013
På ti år har sivilingeniør Ståle Karlsen bygd opp industrikonsernet Ska Invest gjennom å kjøpe nedleggingstruede virksomheter fra Hydro, skriver Dagens Næringsliv på sin forside.Torsdag 19. sept. holder Karlsen innlegg under  næringsforeningens  U-39 samling i Festivitetens foaje`
I 2003 kjøpte han Hydal fra Hydro og hindret nedleggelse av selskapet han var salgssjef i. Etter å ha snudd selskapet og bevart arbeidsplassene, har han fortsatt å kjøpe mindre aluminiumsvirksomheter fra Hydro.

Nå øker omsetningen med rundt 600 millioner kroner ved at han overtar Raufoss-virksomheten til Hydro Aluminium Profiler som leverer til både bil-, offshore- og byggebransjen, skriver DN.

Med på kjøpet får Karlsen også et anlegg i Sverige.

– Virksomhetene vi nå kjøper, er midt i kjernen av det vi holder på med, sier Karlsen til DN.

Med det siste kjøpet øker arbeidsstokken i Karlsens konsern med 210 medarbeidere til totalt 250.

Hittil har Karlsen også klart å tjene penger på Hydros tidligere problemverk. Ifjor oppnådde hans heleide selskap Ska Invest et driftsresultat på 11,3 millioner kroner av en omsetning på 84,3 millioner kroner.

Karlsen overtar virksomheter som de siste årene har gått med betydelige tap.

Totalt omsatte Hydro Aluminium Profiler for 827,2 millioner kroner ifjor og fikk et driftsresultat på minus 82,7 millioner kroner.

– Jeg vil skape gode resultater, sier Karlsen til Dagens Næringsliv. Karlsens filosofi er ifølge DN å "drive nøkternt og snu hver stein for å tjene mer penger og spare mer penger".

Påmelding og informasjon om U-39 finner du her:

[[wysiwyg_imageupload:144:]]