Kjøper Ulltveit Moes problembarn

29.11.2010
Atea AS har inngått avtale om å kjøpe Jens Ulltveit-Moes problembarn, Umoe IKT AS, med 384 medarbeidere og kontorer i 16 byer rundt om i landet, deriblant Haugesund.

Nordens største leverandør av it-infrastruktur blir nå enda et hakk større. Atea har også kontor i Haugesund.

Umoe IKT har slett ikke vært noen gullgruve for Jens Ulltveit-Moe, som sammen med sin familie kontrollerer Umoe ikt gjennom investeringsselskapet Umoe. De har måttet skyte inn 160 millioner kroner i selskapet de siste to årene.

- Jeg er veldig misfornøyd med situasjonen, Det er derfor det er skiftet ledelse. Umoe ikt har gjort noen dumme oppkjøp. Det betaler jeg for, sa Ulltveit-Moe til Dagensit.no i oktober.

I en pressemelding fra Atea heter det at Atea og Umoe IKT har kontorer i 11 av de samme byene og det ventes synergier på leiekostnader som følge av samling i felles lokaler. Ytterligere synergier ventes innenfor innkjøp og administrasjon.

Oppkjøpet er strategisk viktig for Atea i Norge da det vil tilføre sterk kompetanse til den nåværende organisasjonen. Videre vil kjøpet utvide den geografiske tilstedeværelsen til Atea i Norge, da Umoe IKT har kontorer i Steinkjer, Fredrikstad, Førde, Tønsberg og Drammen, byer hvor Atea ikke er representert i dag.

Les mer her: