Klar bane for nytt hotell

24.10.2011
Etter langdryg saksbehandling er nå alt klart for oppstart av nytt hotel i Haugesund. Naboklagene er avvist, og Thon Hotelbygg har ryddet unna siste hinder for etablering i sentrum.

Klagerne er bosatt i nabobygget mot sør, Haraldsgata 177. De mener at nybygget vil påføre dem støy og innsyn, skriver lokalavisa "Karmsund".

Klagen deres har vært gjennom flere runder i planutvalget, der verkens kommunens folkevalgte eller fagfolk har kunnet se at nybygget med foreslåtte dispensjasjoner vil kunne påføre naboene en ulempe som verken er «kvalifisert» eller «betydelig».

Til utvalgets møte tirsdag forelå det en endelig uttalelse fra Fylkesmannen i Rogaland. Fylkesmannen kan ikke se at klagerne vil oppleve verken uforholdsmessig støy eller innsyn som følge av kommunens dispensasjon.

Det var det lokale selskapet, SH Eiendomsutvikling AS, som eies av Sæbø Holding AS og Hagland Eiendomsutvikling AS, som opprinnelig inngikk avtale med Olav Thon Gruppen om å føre opp hotellbygget på tomten i nordre del av kvartalet mellom Haraldsgaten og Sørhauggaten langs Tuhauggaten.

Byggingen skulle opprinnelig ha startet ved årsskiftet 2008/2009 og sluttført i 2010, men er kraftig forsinket som følge av at saksbehandlingen måtte gå en helt ny runde i kommunen. Så har klagebehandlingen kommet på toppen. '

I mellomtiden har også Olav Thon Gruppen kjøpt ut de to lokale selskapene av prosjektet. Olav Sæbø følger nå prosjektet som Thon-gruppens lokale kontaktperson. Han sier til «Karmsund» at når alle formaliteter nå er tilbakelagt, vil styret i Olav Thon Gruppen om kort tid ta en beslutning om bygging. Fram til nå har han ikke fått andre signaler. Hotellet blir et Thon City-hotell med 120 rom, samt møte- og kursfasiliteter.