Knalltall for Amanda storsenter

16.07.2012
Så langt i år har Amanda storsenter solgt for over en halv milliard kroner. Det betyr historisk høye omsetningstall, skriver Haugesunds Avis.
– Dette er noe over forventningene, men desto mer gledelig, sier leder for Amanda storsenter, Arild Kildal Olsen.

Tall fra Kvarud analyse viser at det er handlet for 613 millioner kroner i årets seks første måneder på senteret. Dette gjør Raglamyr-kjempen til Norges 17. største kjøpesenter, med en vekst på 5,1 prosent og rundt 30 millioner sammenlignet med fjorårets tall for samme periode. Senterleder Kildal Olsen har budsjettert med en omsetning på 1,3 milliarder kroner for hele 2012.

– I hele fjor solgte vi for 1,285 milliarder, og vi har en målsetting om å overgår 2011-tallene i år, forteller han. Omsettingstallene for årets første halvår er historisk høye for Amanda, noe overrasker senterlederen.

– Det har vært en spesiell vår hvor vi periodevis har holdt flere butikker stengt på grunn av ombygging. Omsettingen taper seg noe under disse periodene, men øker betydelig mer enn forventet etter at butikkene står ferdige.

Hvis det ikke skjer noe uventet innen norske økonomi, tror Kildal Olsen at våre lommebøker vil gi et historisk godt salgsår for Steen & Strøm-senteret.

– Det er sjelden jeg våger å være optimistisk, men i år er jeg det. Halvårstallet er strålende, og vi har en god bransjemiks som gjør sentere attraktivt for de fleste, mener Kildal Olsen.

Her er tallene fra våre lokale kjøpesentre:

- Amanda storsenter
613 mill. kr –
en vekst på 5,1 prosent fra
samme periode i fjor.

- Oasen storsenter:
307 mill. kr –
en vekst på 4,1 prosent.

- AMFI Stord: 178 mill. kr –
en vekst på 7 prosent.

- Heiane storsenter: 180 mill. kr –
en vekst på 7,2 prosent.

- AMFI Åkrehamn: 115 mill. kr –
en vekst på 10,7 prosent.

- Aksdal senter: kunne opplyse
halvårstall, men kalkulerer med