Knytta til hytta!

27.10.2020
IT-firma mener firmahytte bygger godt arbeidsmiljø!
Palmesus forsvant med pandemien, og med Norge som nærmeste (og eneste) ferieland for de aller fleste av oss, har kanskje hyttekos og drømmen om en hytte blitt mer aktuelt enn noen gang…

Nær 500.000 hytter finnes i Norge. De aller fleste privateid – men en rekke ansatte i ulike bedrifter har også muligheten til å nyte godt av hyggelige velferdsordninger som firmahytte.

Vestlandsbaserte Serit iDrift, med avdelingskontorer fordelt på 7 lokasjoner fra Forsand i sør til Bergen i nord, har tilbudt sine 35 ansatte firmahytte i en årrekke. Etter seks år på leiemarkedet på Vågslid, valgte selskapet å bygge sin egen firmahytte, i samarbeid med Berge Sag, ved hyttefeltet Lomtjønn på Vågslid. Siden innflyttingen påsken 2016 har hytta vært i bruk ukentlig av firmaets ansatte.

Lønnsom investering

Et godt arbeidsmiljø er en god og lønnsom investering. Daglig leder Stian Lauknes støtter seg på forskningen, som viser at hver krone investert i arbeidsmiljø gir 2,2 kroner tilbake. I sum påvirker det definitivt virksomhetens resultater og bunnlinje.

-Vi ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver som lytter til våre ansattes ønsker, og det er hovedgrunnen til at vi investerte i en firmahytte. Vi vil bidra til at våre folk får muligheten til å dra til fjells med familiene sine, kose seg og koble av. Vi bruker også hytta til avdelingsvise firmasamlinger eller at enkelte ansatte bruker hytta i ukedager til «hjemmekontor». Erfaringen så langt er at hytta brukes av alle våre 35 ansatte. Det er ekstremt stor pågang og hytta er i bruk hver helg hele året, også mange av ukedagene. Mange bruker også feriedagene sine på hytta. I sommer har hytta vært i bruk så godt som hver dag. Jeg vil påstå at «iDrift-hytta» er den mest brukte hytta på Vågslid. Det er vi ekstremt godt fornøyd med, sier Lauknes.

-Hos mange bedrifter, inkludert hos oss i Serit iDrift, fokuseres det på miljø og bærekraft. At firmahytte er positivt for arbeidsmiljøet er vi ikke i tvil om, men vi mener også at det er bærekraftig at mange deler på en hytte. Gjennomsnittshytta i Norge er i bruk 50 dager i året, mot ca. 200 dager i året på vår hytte. Hytteutbygging utgjør et press på urørt natur. Dersom flere kunne delt på hytte ville presset blitt mindre.
Alle ville ikke vært komfortable med å dele hytte med hvem som helst. Men på en arbeidsplass med godt arbeidsmiljø samarbeider vi knirkefritt om bruken av hytta. Godt arbeidsmiljø gir bra samarbeid og positive hytteopplevelser, og positive hytteopplevelser gir godt arbeidsmiljø – en god sirkel, avslutter Stian Lauknes.

Serit iDrifts tips til andre som vurderer firmahytte:

• Test interessen i din bedrift ved å leie hytte et par år før en eventuelt bygger hytte selv
• Om en bygger hytte så dra litt på og legg inn et par «luksusfeeling» element som gjør at du får wow-faktoren. Da blir ansatte stolte når de tar med familie og venner på hytta. Det er også et markedsføringselement i dette ved at de som besøker hytta snakker om det til andre.
• Gode renholdsrutiner med sjekklister over hva en skal gjøre når hytta forlates etter bruk.
• Det må være lett og praktisk – Håndklær, sengetøy, barneseng, barnestol, innkjøp av basisforbruksvarer som mel, krydder etc bør være på hytta.
• Kjøp inn brettspill, litt leker, tegnesaker om det er mange barnefamilier som bruker hytta.
• Vær åpen om trekning og fordeling av hytta, ikke forfordel noen, heller ikke eier eller sjef.