Krise - overalt?

25.09.2008
På førstesida til VG her en dag, slo det meg at vi liker å lese når noe går galt. Ordet ”krise” var et dominerende ord. Det var krise i fotballaget VIF og det var krise i pengemarkedet. Krise på børsen. I radioen var de som spådde at dette bare var begynnelsen på en langsiktig økonomisk krise de som fikk mest taletid.

Å sette bilde på det hele er viktig. Vi har lært at i langsiktige investeringer er likevel avstanden kort til tap. Vi har lært at fallhøyden er stor og at hukommelsen er kort. Vi kan ikke lenger si at dette er det verste som har skjedd i manns minne. For det er ikke sant. Manns minne er nemlig 7 år og det er lenger siden vi sist hadde økonomiske vanskeligheter. Faktisk er det 10 år siden. Og det slår meg at økonomien svinger voldsomt i 10-års sykluser. Bare tenk etter. 1998. Bankkrise, utflagging, arbeidsledighet. 1988. Jappetid med påfølgende konsekvenser. 1978 arbeidsledighet og inflasjon.

Nå er det 2008. Hallo. Vi låner av banken. Banken låner av en annen bank. Den banken som lånte ut låner tilbake men nå kalles det investering. Jeg lurer på om bankene låner ”uten sikkerhet” på samme måte som de selv låner ut til sine småkunder og reklamerer med at de ikke trenger sikkerhet? ”Du får lånet på dagen!”

På de to siste Sola-møtene der næringslivet møter folkevalgte i fylket og på Stortinget, har det vært en optimisme uten sidestykke. Barometeret var nær kokepunktet. Nå ser vi imidlertid konsekvensene av uroen/krisen i verdensøkonomien. Det er varslet mindre aktivitet i byggebransjen. Selvsagt. Vi har aldri klart å vokse inn i himmelen tidligere og klarte det ikke denne gangen heller. Det viser seg gang etter gang at ”det skal god rygg for å bære gode tider”.

La oss håpe at den solide norske økonomien kan demme opp for altfor store utslag. Ganske enkelt fordi vi vet av erfaring at byrden for skakkjørt økonomi ikke blir rettferdig fordelt.
Likevel må vi erkjenne at det er denne måten markedet fungerer. I USA har de føderale myndigheter hjulpet de første store bankene som har kollapset. Men nå sier de stopp. ”Den som er med på leken, får smake steken”, sier de nå.

Torfinn Opheim, Sauda
Stortingsrepresentant Arbeiderpartiet Rogaland

Jeg er så utrolig glad for at jeg har vokst opp på Haugalandet og Ryfylke. Her vet vi å sette tæring etter næring. Vi tar ikke så lett av selv om fristelsen etter lett tjente og ”raske” penger kan virke forlokkende.

Det noe helt annet med mange i Tigerstaden. Vi merker det i Løvens hule.