Krisetall for transportørene

15.02.2018
Suldal Transport har måttet kjøre 125 turer rundt Sørlandet bare i januar
Transportører og logistikkselskaper taper betydelig summer på stenging og kolonnekjøring over Haukeli. – Nå må politikerne ta affære, sier sjefen i Næringsforeningen.

Adm. dir. Egil Severeide har hentet inn informasjon fra medlemsbedrifter som gjennom vinteren basker seg gjennom snø og vind for å bringe mat og utstyr fra øst til vest og omvendt. De beskriver uholdbare forhold, som sliter på mannskap og utstyr og som påfører både transportører og kunder store ekstraomkostninger.

Her er rapporten fra tre av de største selskapene på Haugaland i månedsskiftet januar/februar

Adm.dir.Rune Furseth, Suldal Transport.

Vi har tatt over 125 enkelt-turer som vi har måttet kjøre om Sørlandet pga. stengt Haukelifjell

Her har vi en merkostnad på ca kr 3.500 pr tur, så vi nærmer oss en halv million til nå i år.

Driftssjef Steinar Løvvik, Transportsentralen i Nord Rogaland (TNR)

Vi har nok hatt rundt 25 biler som har måttet kjøre rundt Sørlandet i januar både fra Oslo og til Oslo. I tillegg har vi  blitt stående på Edland eller Røldal i mange timer p.g.a  kolonnekjøring.

Noen ganger har  dette resultert i at veien blir helt stengt. Det kan også nevnes at vi har kjørt over Hemsedal.

Sigve Lervik, Hustvedt& Skeie:

Etter en gjennomgang av januar ser vi at vi har måttet omdirigere ca. 30 avganger fra å kjøre over Haukeli til å kjøre rundt Sørlandet. Dette skyldes enten at det var stengt, eller at de melder om at det kan bli stengt på kort varsel.

Dette har gitt oss en ekstra kostnad på mer enn Kr.100.000,- bare i januar. I tillegg får vi en stor jobb med å legge «kabalen» for å få dette til å gå opp med sjåfører og leveranser etc.

I tillegg blir det mange timer venting i tunellene i forbindelse med kolonnekjøring.

I påvente av nye tuneller kunne det godt vært lagt til rette for at det var mulighet til å få litt mer informasjon om hvordan været er, og hvordan det ser ut til å utvikle seg utover dagen/ kvelden……

Krevende

Driftssjef Magne Olav Strand i Bring i Haugesund sier alle taper på de vanskelige kommunikasjonsmuligheten øst-vest.

-Vi leverer rundt 5000 pakker i døgnet til kunder fra Fitjar til Bokn, og det skaper trøbbel for alle ledd når vi ikke kommer over fjellet. Behovet for å få en framkyndet oppstart på tunnelene er prekært, og vi håper det snart blir tatt en beslutning, sier Strand.

Aktualiserer tunneler

Egil Severeide i Næringsforeningen mener rapporten fra transportørene viser et klart behov for å fremskynde byggingen av tunneler på fjellet.

-Dette er et godt argument for å starte prosjektet «Vintersikker vei over Haukeli» i første periode i Norsk Transportplan, sier Severeide. – Nå ligger alle disse delprosjektene i andre periode og bakover; d.v.s. fra 2023. Vi må komme i gang så raskt som mulig, og tunnel mellom Seljestad og Røldal er det som er nærmest realisering. Der må vi få byggestart tidlig på 2020-tallet. Nå kan vi ikke vente lenger, sier Severeide.

Rune Furseth og Suldal Transport (t.v.) har måttet kjøre om Sørlandet 125 ganger i januar. Her sammen med Inge Fatland.