Kroppspråket avslører deg

31.08.2012
Glem ordene, det er kroppspråket som avgjør om du klarer å fenge forsamlingen du holder foredrag for.
Kathrine Jølle Wathne var klar i sitt budskap til nærmere hundre medlemmer av Næringsforeningen fordelt på to kurs i går formiddag; presentasjonsteknikk har "alt" å si om du skal nå fram med budskapet ditt.

-Undersøkelser fra USA viser at det er kroppspråk og stemmebruk som avgjør om budskapet "sitter". Selve ordet scorer ikke høyere enn 7 prosent, mot 57 prosent for kroppsspråk, sa Jølle Wathne.

Gjennom et intensivt to timers kurs forklarte hun hvilke teknikker og kommunikasjonsmidler som må til for å holde et godt foredrag.

Power point i sin opprinnelige form med lange tekstflater og ingen visuelle virkemidler er "ut". Jølle Wathne gikk gjennom hvordan du kan forbedre presentasjonen din med enkle grep, og hvor levende det blir å hente filmsnutter eller musikk som "krydder" i et foredrag.

- Forbered deg godt, og konsentrere deg om maks tre hovedbudskap du ønsker deltakerne skal sitte igjen med. Den ideelle lengden er et par og tyve minutter; etter det faller konsentrasjonen hos tilhørerne, sa Jølle Wathne.

Deltakerne på Næringsforeningens første høstkurs kom fra en rekke bedrifter og bransjer, og evalueringen viser at temaet og foredraget traff tilhørerne svært godt.