Kvinnedebatt og menn med makt

28.03.2012
Jeg vet ikke om jeg klarer å berolige verken Lise Langåker eller Arnstein Olaisen. Men jeg skal forsøke.

Dere er bekymret over mannnsdominansen i vår region. Kanskje ikke rart, når du ser rundt deg. Gruppebildet av dresskledde menn i godt voksen alder, et bilde som får Gerd Marit Ytreland til å lure på om dette er et sted å la datteren flytte tilbake til etter endte studier, som får Siri Kvamme til å skrive: Jeg blir kvalm, og Jannicke Kvarven til å fortvile over den destruktive signaleffekten.

Et bilde av menn med makt som blir brukt som et sannhetsbevis på en region som undertrykker kvinner.

Retorikken er overbevisende. Men er den riktig?

Lise Langåker har savnet Næringsforeningen i debatten. Det betyr ikke at vi lukker øynene. Samme dag som Gerd Marit Ytreland kritiserte oss i sitt første innlegg i Haugesunds Avis , inviterte jeg meg ned til henne på kaffe. Jeg ville vite mer. Vi pratet i en knapp time.

At Ytreland både i TV Haugaland og Haugesunds Avis noen dager senere forteller at hun ikke har hørt noe fra noen av mennene på bildet, er forunderlig, men kanskje symptomatisk for etteretteligheten i denne debatten. Den har mer vært preget av "Finn 5 feil" enn å komme med konstruktive løsninger. For eksempel:

Haugalandskonferansen har bare mannlige foredragsholdere. Feil

Kun kvinnene i panelet ble presentert med navn på ektefelle og antall barn. Feil

I HNs lederundersøkelse ble det spurt om hvem som er de beste lederne av kvinner eller menn. Feil

Jeg har ikke noe behov for å holde en forsvarstale. Men når bildet av våre hovedsamarbeidspartnere, som hver og en er viktige støttetspillere og bidragsytere til fornyelsesprosessen i Næringsforeningen, er blitt synonymt med foreningens holdning til likestilling, kan det være på sin plass med litt fakta.

• HN jobber tett med Kvinnovasjon for å bedre rekrutteringen av kvinner til styreverv i regionen. Gjennom vår egen Styrestall Haugalandet fikk i fjor høst 24 deltakere tildelt sine kursbevis, 14 av dem var kvinner.

• I alle våre ressursgrupper er kvinneandelen minst 33 prosent, i en gruppe 66 prosent.

• I våre nettverksarenaer (Næringscafe, frokostkurs etc.) er mellom 30 og 40 prosent av alle deltakerne kvinner.

• Vi er i ferd med å etablere U39- en kunnskaps- og kompetansearena for unge kvinner og menn under 39 år.

• På Haugalandskonferansen i år deltok over 100 kvinner. Det utgjør vel 20 prosent. Isolert sett er det ikke noe å rope hurra for. Men i historisk perspektiv er det en sterk økning.

Det er symptomatisk for kritikken mot Næringsforeningen at den kommer fra kvinner som, meg bekjent, aldri har satt sine bein der. Det har vi tenkt å gjøre noe med. Til vår neste Næringscafe 20.april vil vi invitere våre kritikere til et forfriskende møte med Anne Grethe Solberg, en sterk kvinne med en sterk personlig historie og sterke meninger om kvinner og ledelse.

I stedet for å stå utenfor og kritisere, inviterer vi dere til å påvirke innenfra. For vi har fortsatt en lang vei å gå. Debatten er viktig og den har en del framtidsrettede perspektiver. Å utfordre maktstrukturene, er ett av dem. Å rigge vårt arbeidsliv slik at kvinner kan jobbe som ledere selv når de vil slutte klokka 16, et annet.

Næringsforeningen vil ha flere kvinner i styrer og bedriftsledelse i regionen. Vi er inne i en sterk fornyelsesprosess, og har satt i verk tiltak nettopp for å snu utviklingen. Og til glede for mange; vi tar signalene, og gjør noe med bildet av de dresskledde, mektige menn i neste nummer av Jobb & Næring..

Kanskje det er egnet til å berolige..?