La press på statsministeren

07.10.2008
– Det vi trenger nå er en som kan gå inn og samle trådene slik at det kan bli tatt en avgjørelse. Den rollen forventer vi at Stoltenberg tar, sier leder i Alnor Kjemiske Fagforening, Stein Roar Martinsen.

I går ettermiddag møtte han sammen med LO-leder Roar Flåthen og Leif Sande i fagforbundet Industri Energi statsminister Jens Stoltenberg for å diskutere hjemfall og framtiden for aluminiumsproduksjon på Karmøy.
– Det var et konstruktivt og godt møte, sier Martinsen til Haugesunds Avis Målet var å legge press på regjeringssjefen for å få på plass milliardinvesteringene på Karmøy.

– Vi oppfatter det slik at Stoltenberg har en reell forståelse for hva konsekvensene kan bli dersom K6 ikke blir realisert, sier Martinsen, som er hovedtillitsvalgt og ansattvalgt konsernstyremedlem.
– Vi hadde et klart fokus på det tidskritiske aspektet. For vår del er det kritisk viktig at dette kommer på plass fort, forteller Martinsen.

Nå håper han at statsministeren vil samle troppene.

– Det må bli gjort noe nå, hvis vi skal ha en mulighet til å holde Søderberg åpent med forlenget dispensasjon til et nytt K6 er på plass, sier Martinsen.